Monday, February 28, 2011

Adakah RV bulan Mac ini ??


Angin bertiup dengan kencang apabila sahaja bulan Februari berakhir. Segala agakan (rumors) yang mengatakan RV akan berlaku pada bulan Februari nampaknya ia hanya tinggal agakan. Apa yang pasti, bulan Mac ini berbeza situasinya dengan bulan Februari. Mengapa?

1) Dikhabarkan IMF akan meng"RV" banyak matawang negara pada 1 Mac 2011.

2) Arab Summit dijadualkan pada 29 Mac 2011 (bukan 23), justeru Iraq perlu menjadi anggota satu bulan sebelumnya (28 Feb 2011).Tambahan pula dikatakan Iraq menjadi tuan rumah kepada persidangan ini.

3) Iraq Hosting KTT Arab berlangsung pada 29 Mac (tanda yang jelas bahawa mereka akan melakukan apa yang diperlukan untuk menjadi anggota WTO) pada penghujung 2011.Iraq HARUS RI atau RV untuk menjadi anggota WTO sebagai permintaan dan kewajipan kepada prosedur keanggotaan WTO.

4) Pemimpin Cina (wakil) telah menandatangani perjanjian RV matawang Iraq, pada 24 Feb 2011, yang menjadi indikator besar kepada mereka dalam pelangsaian hutang US kepada negara China. Pembayaran hutang tersebut adalah dengan menggunakan matawang Iraq. Jadi RV perlu dilaksanakan agar hutang itu terlangsai (3 Trillion). -Sumber Soheh-

5) Dengan berlakunya "hiper inflasi" yang meningkat di Iraq, mereka tidak mampu mencetak Note wang-wang yang baru. Mahu tidak mahu, inflasi itu perlu dipulihkan dengan kadar segera.

6) Gesaan rakyat Iraq sendiri agar melakukan reformasi kepada ekonomi Iraq, agar taraf hidup mereka berubah. Rakyat juga tidak teragak-agak menjadikan fenomena yang berlaku di Mesir, Libya, Bahrain,Oman dll negara Arab yang sedang bergolak kini sebagai satu wabak yang sengaja direbak ke Iraq pula jika tuntutan mereka tidak dipenuhi.

Namun walau apapun yang berlaku, jika tidak juga RV pada bulan ini, insyallah pada bulan April dan seterusnya. Yang pasti, RV tetap akan RV. Ini sudah semestinya. Negara yang kaya tidak akan terus menerus berdilema dengan kemiskinan dan papa kedana yang berpanjangan.

Kepada semua, bersabarlah.Marilah kita berdoa kepada Allah agar penantian kita selama ini berakhir. Amin, ya Rabbal Alamin.


Share/Bookmark

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template