Tuesday, July 19, 2011

Membalas Artikel Ali Maidin : Revalue Atau Redominasi ??


Assalamualaikum..

Pertama sekali, saya minta maaf lah kepada pengunjung yang tidak dapat melayari blog saya selama ini kerana saya telah menutup blog ini selama 3 bulan. Banyak request saya terima supaya membuka balik blog, namun kekangan masa dan kerja, serta hal-hal tertentu, membuatkan saya menghentikan penulisan di blog. Hari ini, saya dengan penuh sukacitanya membuka balik blog saya.

Jadi kalo penulisan saya ini bertunggang langgang dan bersimpang siur gaya bahasanya, maka harap maaf zahir batin lah ye,maklum sahaja.. Sudah lama tinggalkan dunia penulisan ..hehehe..

Berbalik kepada tajuk posting ini. Sudah tentunya ramai takut dengan berita-berita yang mengatakan bahawa yang kita tunggu selama ini iaitu RV itu tidak akan berlaku dulu, tapi yang menyusul dulu adalah RD. Dan hari ini, penggemar blog Ali Maidin begitu terkejut, hingga gelabah bewak (bak kata orang penang) dengan tajuk terhangat di pasaran Ali Maidin bertarikh 28 Jun 2011 iaitu " REVALUE ATAU REDENOMINASI?"

2 perkara yang disentuh di blog Ali Maidin saya paste di sini, sila baca kat bawah :

Kata Ali Maidin :

1. Adakah CBI akan membuat revalue (penilaian semula) terlebih dahulu dan selepas itu mengadakan mata yang wang kecil (redenominasi). Jika ini berlaku, maka hasrat kita untuk menjadi jutawan akan tercapai. Atau

2. Adakah CBI akan membuat matawang baru dengan angka pecahan yang kecil tanpa ada revalue (penilaian semula). Jika ini berlaku, maka kita tak untung dan tak rugi tetapi buang masa kita sahaja - yang letih menanti sekian lama. Dah lama berangan kaya katakan. Ha ha.

Ok. Straight forward. Apa yang saya nak ulas adalah yang Kedua itu. Kerana saya mengerti makna tersirat daripada Ali Maidin, bahawa dia sendiri runsing dengan kebarangkalian yang berlaku, dan tidak yakin dengan apa yang bakal berlaku. Biarpun artikelnya berbentuk pertanyaan ( REVALUE ATAU REDENOMINASI?), hakikatnya apa yang Pak Ali Maidin nak habaq mai kat kita adalah

" bersedialah kalo jadi kebarangkalian yang no 2 tu".

Hehehe. Lebih kurang gitu la gaya bahasa yang dimudahpahamkan.

Ok, begini. Andai kata berlaku seperti yang No 2 tu, ia bermaksud, proses RD sahaja berlaku. Dan mungkin, RV itu akan berlaku selepas itu dalam tempoh yang sangat singkat. Paling kurang seminggu, atau sebulan , atau setahun. Mungkin itulah telahan dan agakan Pak Ali Maidin dalam nada kecewa.

Tapi telahan saya pula, mengatakan Pak Ali Maidin telah tersilap.

Mengapa saya berkata demikian ??

1) Kerana sekiranya Iraq sedang berikhtiar untuk laksanakan RD dahulu kemudian RV, maka Iraq sebenarnya berhadapan dengan krisis yang lagi besar daripada apa yang sudah berlaku sekarang ini. Semua sedia maklum, note paling besar adalah note IQD 100 ( selepas ini). Sudah diwar-warkan di berita Iraq, dan dimedia bahawa note terbesar adalah IQD 100.

Rate semasa utk IQD 100 adalah USD 0.0855798 USD, atau RM 0.261529. ( 26 Sen RM). Jadi adakah logik Iraq dalam proses RD itu, hanya berwangkan duit yang bernilai paling tinggi RM 0.26 sen sahaja?

2) Jika Iraq RD sahaja juga , maka sudah pastinya Iraq akan memberi tempoh masa kepada rakyat dan penyimpan dinar Iraq utk tukar kepada note yang baru. Kita tak tahu berapa hari yang diperlukan untuk pelaksanaan proses penukaran note besar kepada note kecik ini. Mungkin masa yang diperlukan paling cepat pun adalah dalam sebulan. Atau seminggu. Atau 5 hari. ( Ini sebagai contoh sahaja). Jika berlaku begini, timbul pula 2 persoalan lain.

Pertama, Adakah dengan RD ini, kerajaan Iraq fikir pemegang dinar iraq tidak akan pergi ke Iraq untuk tukar kepada note kecik sedangkan pengetahuan mereka tahu bahawa Iraq akan RV selepas RD? Adakah telahan Kerajaan Iraq begitu?? (Jika RD difikir begitu laa) . Confiden dan yakinnya saya mengatakan, bukan sahaja rakyat Iraq yang berpusu-pusu tukar, malah saya jamin, majoriti pemegang dinar iraq di seluruh dunia akan berpusu-pusu ke Iraq untuk tukar note kecik. Sekeping note 25K menjadi 250 Keping Note 100 IQD. Itu baru sekeping note 25K. Penukaran sudah pasti melibatkan note 250 IQD hingga 25K IQD. Risiko dan kesannya, bukankah ini memberi impak besar kepada kestabilan di Iraq dari segi ekonomi dan kawalan keselamatan?

Kedua, Adakah logik Iraq akan menggunakan wang yang paling besar yang hanya bernilai RM 0.26 Sen sahaja dalam tempoh sebulan ( semasa proses RD dijalankan) ??? Logikkah?? Andai kata tidak sebulan sekalipun, katakan seminggu, adakah Iraq mampu untuk menanggungnya? Nak makan ape jika note paling besar pun bernilai sama dengan RM 0.26 sen saja?

So berdasarkan pandangan logik saya, kemungkinan RD dulu adalah tersangat tidak relevan. Saya yakin dan pasti, Iraq sudah pastinya sudah lama memikirkan hal ini. Langkah RD memang akan diambil, tetapi di RV kan dulu Dinar Iraq, disamping diperkenalkan RD. Jadi setiap langkah dan step yang diambil kini bukan bertujuan menggilakan lagi Iraq, tetapi memulihkan Iraq. Jika berlaku RV dan RD serentak, maka ia adalah logik. Dan itulah agakan saya hundred percent!!! Hehehe

So kawan-kawan, harap jangan bimbang dan termakan dengan kata-kata Ali Maidin. Itu hanya pandangannya sahaja. Dia tak bersalah dalam hal ni. ( Aku backup Ali Maidin...kui kui kui)

Adios. AMigos . Asbestoss... Assalamualaikum.


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Tuesday, April 19, 2011

Dinar Iraq : Istilah Istilah Yang Perlu Anda Faham.


Dibawah ini beberapa istilah tertentu, yang mungkin menjadi ketakutan kepada sesetangah pihak kerana ketidakfahaman mereka. Di bawah ini ada penerangan salah seorang Ahli Group Dinar Iraq Terkini di Facebook. Moga mendapat manfaat bersama.

Ada 5 istilah yang sering kedengaran sekarang sebagai kebarangkalian yang bakal terjadi dalam currency IQD :

1) Lop/Cutting off
- Melibatkan pembuangan 'zero' yg banyak dari matawang.Cuma terjadi pada negara yang mengalami inflasi yang sangat teruk seperti di Zimbabwe suatu ketika dulu dimana rakyat mereka terpaksa membawa trilion wang semata2 untu membeli sebuku roti.

- Contoh IQD1 = USD0.00085 :
IQD25k (USD21.25) akan dibuang 3 kosong menjadi IQD25. Dan IQD25 ini tetap bernilai sama seperti IQD25 mengikut currency ketika itu.Maka IQD25 = USD0.02

2) Re-denomination (RD)
- Melibatkan negara yang mempunyai supply matawang besar yang berlebihan didalam dan luar negara.Jadi,mereka terpaksa mengecilkan matawang mereka untuk mengurangkan penghasilan wang baru.Apa yang berbeza adalah nilai matawang tersebut selepas dikecilkan adalah sama seperti sebelum dikecilkan.

- Contoh IQD1 = USD0.00085 :
IQD25k (USD21.25) akan dibuang 3 kosong menjadi IQD25. Dan IQD25 ini tetap bernilai sama seperti IQD25k mengikut currency ketika itu.Maka IQD25 = USD21.25

3) Re-valuation (Gradual growth RV)
- Melibatkan negara yang mempunyai matawang yang sangat rendah,tetapi mempunya ekonomi yang sedang membangun,sumber bumi yang banyak,kerajaan yang membangun,tetapi memerlukan masa untuk benar2 stabil.Jadi,ini adalah langkah yang paling selamat dalam memastikan penukaran matawang tidak membawa kesan buruk dalam kadar inflasi dan ekonomi negara.

- Contoh IQD1 = USD0.00085 :
IQD25k (USD21.25) ini akan dinilai semula mengikut perbandingan matawang negara lain dan akan diberi currency yang baru.Dan akan meningkat secara berperingkat2.Mungkin 1IQD = USD0.001...diikuti 1IQD = USD0.01...dan diikuti 1IQD = USD0.10..memakan masa yang lama untuk memberi kebaikan kepada investor.

4) Revaluation (Instant RV)
- Melibatkan negara yang mempunyai matawang yang sangat rendah,tetapi mempunya ekonomi yang sedang membangun,sumber bumi yang banyak,kerajaan yang membangun,dan menunjukkan pembangunan dalam kestabilan negara dengan pantas.

- Contoh IQD1 = USD0.00085 :
IQD25k (USD21.25) ini akan dinilai semula mengikut perbandingan matawang negara lain dan akan diberi currency yang baru.Dan peningkatan currency berlaku secara aggresif.1IQD = USD1 ataupun 1IQD = USD3.5.

5) Re-denomination (RD) and Re-valuation (RV)
- Seperti yang diterangkan diatas.Cuma selepas sesuatu matawang dibuang 'kosong',akan diberi currency baru yang lebih tinggi dari sebelumnya.
- IQD25k (USD21.25) akan dibuang 3 kosong menjadi IQD25. Dan IQD25 ini akan diberi currency baru yang lebih tinggi mengikut perbandingan matawang negara lain.Sama ada secara agresif ataupun secara berperingkat2.(Instant or Gradual Growth).

Terdapat banyak rumor yang keluar mengenai perbincangan RV dan RD. Dan memang majoritinya banyak yang memilih option ke 4 dan 5 sebagai possibility yang akan berlaku. Kita dapat melihat sekarang Iraq cuba meningkatkan pertahanan negara mereka dan memajukan sektor ekonomi dengan meningkatkan pengeluaran minyak secara drastik. Jadi,tidak mustahil untuk IQD mencapai semula kuasa belian 1IQD = USD1.17(minimum) seperti yang diura2kan.

Sumber : TheIraqiDinar

p/s : Maaf jika info yang saya beri salah.Bergantung pada pemahaman saya dan sekadar memberi kemudahan kepada yang lebih berminat mambaca info dalam bahasa Malaysia.

Author : Abe Kun.


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Saturday, April 16, 2011

Dinar Iraq : Apa yang perlu anda tahu


1) TV Iraq telah menyiarkan berita mengenai "projek 3 zero" yang akan dilaksanakan kerajaan Iraq bagi mengatasi masalah inflasi dan mengubah sistem ekonomi Iraq.

JUGA dalam Radio Free Iraq telah menyiarkan ke udara sebuah wawancara Dr Mohammed Salleh bahawa bank di Iraq sedang bersiap sedia untuk melaksanakan dasar kenaikkan tiga sifar daripada Dinar Iraq bagi mengatasi masalah pengurusan matawang terutamanya soal inflasi yang mencecah 28 trilion Dinar Iraq. (Perhatian, ini berita bukan Rumors.)

2) Central Bank Of Iraq telah bersiap sedia untuk memulakan projek 3 zero ini. Usul dan cadangan "menaikkan 3 zero" dalam IQD telah dibawa ke Parlimen dan hanya menunggu kelulusan Parlimen. (Perhatian, ini berita bukan Rumors.)

Rasionalnya daripada dua perkara diatas, sudah pastinya meninggalkan kesan psikologi kepada rakyat Iraq. Mengapa saya berkata begitu?

Warga Iraq sudah pastinya menaruh harapan yang tinggi dengan berita yang disampaikan kepada mereka setelah sekian lama terbelenggu dengan masalah kemiskinan. Sebaran melalui media kepada warga Iraq sudah tentunya meninggalkan kesan psikologi yang tinggi, mengharap agar Maliki segera mengeluarkan mereka daripada kepapaan yang dipikul sekian lama. Maliki walau macam mana sekalipun, telah terlajak dalam soal ini. Sebaran di media telah menjadi "janji yang ditabur" kepada rakyat biarpun "projek 3 zero" belum mendapat kelulusan Parlimen. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak tayang kat media, alamatnya jika Iraq tidak laksanakan segera, kuasa rakyat Iraq akan bergema sepertimana yang berlaku kepada Mesir dan Libya. Tak gitu?

Info Sampingan. (Anggap je Rumors)

Semalam teman saya (informer) telah memberitahu bahawa jangkaan RV adalah paling lewat pun pada bulan Julai ini. Bermakna RV boleh berlaku bila-bila masa sahaja dari sekarang asalkan sebelum bulan Julai ini. Relevannya adalah kerana, beberapa orang menteri telah dijadualkan membuat kunjungan ke beberapa buah negara bagi membincangkan urus niaga minyak antara negara terlibat dengan Iraq. Jika itu yang dirancang, maka logiknya Iraq perlu memastikan bahawa negara yang akan membuat urus niaga dengan mereka yakin dengan keupayaan melabur di Iraq. Sama ada kestabilan politik mahupun ekonomi, jaminan tersebut perlu Iraq tontonkan kepada negara yang terlibat.

Rumors ke ni? Boleh je anggap rumors. Better macam tu. Tetapi informer saya ini mendapat maklumat terus daripada Parlimen Iraq. Bukan kerani, bukan tukang cuci, bukan tukang kebun, tetapi seseorang yang "berpengaruh dalam parlimen Iraq". Kabel besar nih. Hehehe. Jadi terpulang pada penilaian anda.

Nasihatnya lagi, simpan dinar Iraq elok-elok. Kemungkinan besar akan berlaku 2nd RV. Dan RV kali kedua ini lebih tinggi rate nya berbanding RV yang pertama. Dan lagi satu, jangan percaya kepada rumors yang banyak bertaburan dekat internet. Contohnya seperti berita yang kononnya daripada Reuters, bahawa Shabibi ada mengisytiharkan akan berlaku RV dalam masa terdekat ini. Semua itu adalah tektik licik para peniaga dinar Iraq sahaja untuk melariskan jualan depa. Hakikatnya, nampak bebenor nipunyaaaa.Kita Bako je depa nih..... Hehehe.

Itu sahaja yang dapat saya share kali ini. Wassalam.


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Wednesday, April 13, 2011

Berita Baik : CBI dalam Proses Mengugurkan 3 Sifar dari IQD


Wah, hari ini ada berita yang sangat baik kepada kita sebagai pemegang dinar Iraq. Berita yang saya dapat dari CurrencyNewsHound yang memetik terus berita Al Sumeria, membincangkan mengenai penguguran 3 sifar dari IQD. Nampak gayanya RV sudah semakin dekat dengan kita. Jika sebelum ini tiada maklumat khusus dari CBI mengenai RV, kini tandanya sudah nampak. Tunggu masa sahaja nih~!! Hehehe.


CBI in process of dropping zeros from IQD

Central Bank of Iraq, on Tuesday, he is about to finish the project raise three zeroes from the currency, noting that the project is considered strategic, and submitted to the Council of Ministers and legislators if completed.

The central bank adviser said the appearance of Mohammed in an interview for “Alsumaria News”, “The draft raise three zeros from the dinar is a strategic project and the Central Bank is in the process of finalizing the project, the idea of ​​theory into practice, and is nearing completion, and submitted to the Council of Ministers and House of Representatives. “

The benefit, “This project will reduce the cost of transactions and reduces the carry cash,” adding that “Iraq is on the verge of producing 6 to 12 million barrels of oil and this will impact on the development and raise the value of the Iraqi dinar.


The adviser to the CBI that “the Bank has achieved three things during the last stage, as the first building reserves from zero to $ 50 billion, within the past five years, reduce the price of the basic inflation from 34% to 4 or 3%, and achieved stability in the Iraqi dinar exchange “.


He was adviser to the CBI the appearance of Mohammed Saleh, said in an interview earlier “Alsumaria News”, the bank’s readiness to delete the zeros of the Iraqi currency, pointing out that those zeros that are added to the Iraqi currency during the last period formed a cluster of large cash amounted to 27 trillion Iraqi dinars.


On the other hand, revealed adviser to the CBI, that “Iraq enter for the first time a system of payments between banks has been the transition to electronic clearing away from the hand and entered into by the six banks and the exchange of instruments between banks electronically and will link the smart card and credit system with the central bank.”


Continued by saying that “the central bank would be three years after the so-called Council of the payments, which sets protocols and is the infrastructure of Iraq.”


Previously, specialists Iraqis in the field of economics that played down the impact of the central bank to delete zeros from the currency the purchasing power of the Iraqi dinar, also hopes the government from behind the move, as the view of researchers that the cost of lifting of the zeroes will be the biggest of its usefulness, given that the currency’s strength is measured by the stability of disbursement which is based on the strength of the productive sector can provide goods and services.

Berita asal di sini : Al-Sumeria News

RV tetap RV~!!

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Tuesday, April 12, 2011

Liga Arab tidak akan ditangguhkan.


Biarpun ada gesaan agar Liga arab ditangguhkan kerana berlaku krisis dalaman politik yang teruk beberapa hari ini, Kerajaan Iraq menegaskan bahawa Liga Arab akan tetap berlangsung sepertimana yang telah dijadualkan.

Iraq telah mempersiapkan segala persedian teknikal dan telah memperuntukkan 450 Juta USD bagi tempahan hotel, dan lain-lain kos bagi delegasi Arab yang akan hadir nanti. Menurut Kementerian Luar Negeri, Hoshyar Zebari, tidak ada satupun negara yang akan menarik diri daripada persidangan tersebut. Dan liga arab yang dijadualkan akan berlaku pada 11 Mei tetap akan berlangsung tanpa sebarang masalah.

Alhamdulillah,, Nampaknya Liga Arab yang telah ditunda beberapa kali ini telah diberi jaminan akan berlangsung pada bulan Mei ini. Gesaan parti politik lawan agar ia ditangguhkan sebenarnya lebih kepada sindiran dan provokasi kepada kerajaan Nouri Al Maliki kerana beliau dilihat tidak mampu menyelesaikan krisis melibatkan ekonomi dan sosial warga Iraq pada ketika ini. Namun hasilnya, menyebabkan kerajaan Nouri Al Maliki tercabar, dan sekaligus memberi titik noktah dan kata putus berhubung Persidangan Liga Arab tersebut.

Iraq sebagai tuan rumah sudah pastinya telah mempersiapkan diri dengan pelan dan halatuju pembangunan ekonomi dan sosial rakyatnya untuk dibentangkan nanti. Maklum sahaja, sebagai tuan rumah, mereka tidak mahu disoal banyak dan ditanya itu dan ini oleh negara arab yang lain. Jadi kita sebagai pemerhati kepada krisis yang berlaku, dan pemegang "Iraqi Dinar", mengharapkan agar RV akan menjadi kenyataan sebelum Persidangan Liga Arab berlangsung.

RV tetap RV ~!!

Berita dari AlSumeria News


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Sunday, April 10, 2011

Iraq Nafi Di Desak Oleh US


kerajaan Iraq membantah bahawa mereka telah ditekan oleh AS dalam memilih menteri keselamatan yang mana hingga ke saat ini masih kosong dan dikendalikan oleh lembaga bulan lepas Perdana Menteri Nuri al-Maliki.

Kata juru bicara pemerintah Iraq Ali al-Dabbagh mengatakan dalam sebuah pernyataan;

"Kami tidak akan membiarkan mana-mana pihak termasuk kerajaan AS atau pihak lain campur tangan dalam pelantikan pembentukan kementerian keselamatan," katanya mengulas dengan kedatangan Menteri Pertahanan AS Robert Gates ke Iraq, baru-baru ini.

Lawatan Gates ke Iraq "Tidak berkaitan dan tidak memberikan kami tekanan pada sisi Iraq berhubung pelantikan kementerian keselamatan." Dia berkata lagi bahawa "masalah yang diperbincangkan adalah berhubung perkhidmatan dan urusan dalaman, dan dia sama sekali tidak berhak untuk mengganggu urusan pelantikan menteri Keselamatan."

"Kerajaan Iraq tidak akan membiarkan kerajaan AS ataupun pihak AS atau yang lain daripada Amerika, atau kekuatan serantau untuk mengganggu dalam pelantikan kementerian keselamatan."

Laporan akhbar yang mengatakan bahawa Gates membuat kunjungannya ke Baghdad untuk menekan kerajaan Iraq dalam mempercepat resolusi kementerian keselamatan juga mendesak kerajaan disamping membuat permintaan untuk melanjutkan tempoh masa pasukan Amerika "bertapak di Iraq".


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

CitiGroup Masih Berada Di Iraq


Dari maklumat yang diperolehi, Citicorp masih berada di Baghdad dan mengadakan pertemuan dengan pelbagai lapisan pemimpin dalam mengurus tadbir pelaburan besar-besaran melibatkan pembinaan bank baru, apartment, bangunan-bangunan komersial dan membangunkan industri di Iraq.

Antara lain tujuan Citicorp berada di Baghdad pada ketika ini adalah untuk membaikpulih sistem elektronik yang melibatkan perbankkan di Iraq agar berupaya sepenuhnya dari permasalahan "wire transfer". Mengikut Citicorp, permasalahan ini "hampir selesai sepenuhnya".

Sebuah gedung bursa saham baru akan dibuka sama ada pada bulan Mei atau Jun ini. Juga, eksekutif minyak China dan eksekutif minyak Jepun di selatan telah menandatangani kontrak minyak di daerah Nasiriyah, Iraq.


Pertemuan Citigroup dengan pihak wakil kerajaan juga menggesa agar dinar Iraq akan dipulihkan sepenuhnya dengan Revalue nilainya. Optimisnya, pihak Citigroup mengatakan bahawa Revalue ini akan terjadi cuma mereka tidak mengetahui tarikh dan waktunya. Dia hanya mengatakan bahawa dinar Iraq akan direvalue secepat mungkin. Antara lain yang boleh dikhabarkan di sini adalah, "dinar baru" yang disimpan di "zon hijau" menunggu masa untuk dilepaskan dipasaran. Ada yang berbentuk wang kertas dan ada yang berbentuk Coin.

Apapun, kita doakan agar RV akan berlaku dalam masa terdekat. Insyallah.

RV tetap RV~!!


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Dari Blog : Bajet US 2011 Diluluskan Dengan Pemotongan 38 Bilion USD, Ramai Pihak Sedang Menentang Obama


Semalam dunia digemparkan dengan pentadbiran Ameika Syarikat (US) yang tergendala (shutdown) selama 2 jam, akibat perbahasan bajet 2011 US yang tiada jalan penyelesaian. Sebelum ini, kerajaan US pernah tergendala 5 kali dan yang terpanjang, selama 21 hari pada zaman pentadbiran Presiden Bill Clinton.

Bajet US mengundang kontroversi apabila anggota senat bersetuju untuk menundanya buat kali ke-7 sejak pembentangan bajet 1 Februari 2010 lalu. Penundaan ini dipersetujui selama seminggu dan ianya disokong penuh oleh Parti Republikan. Penundaan ini dipersetujui kerana tiada kata sepakat dicapai dan juga disebabkan oleh hasrat Obama untuk memotong bajet US sebanyak 38 Bilion USD. Dan jika penundaan ini berlaku lagi, maka sudah pasti kerajaan US akan lumpuh dan ditertawakan oleh masyarakat dunia. Tetapi Obama enggan menandatangani perjanjian penundaan itu, dan mewajibkan Demokrat dan Republik untuk berunding hingga mencapai persetujuan.

Dan pada jam 11 malam waktu US, kira-kira 1 jam sebelum pukul 12 tengah malam, mereka bersetuju untuk luluskan bajet ini dengan pemotongan sebanyak 38 bilion USD daripada 2.17 trilion USD pada anggaran awalnya. Presiden Obama dalam satu temuramah media selepas itu di White House menyatakan bahawa pilihan yang dibuat adalah "menyakitkan, tetapi diperlukan"

Kenapa Obama berkata begitu? Sebab ia merupakan pemotongan bajet yang paling besar dalam sejarah US, iaitu kira-kira 38 bilion USD, 8 peratus dari pembentangan asal. Pemotongan ini menyebabkan 800,000 pekerja kontrak kerajaan US diberhentikan, pembayaran cek untuk askarnya ditunda dan Taman Nasional serta Monumen US diberhentikan operasinya serta merta pada jumaat tengah malam lepas. Dan jelas pemotongan ini akan mengakibatkan kerajaan Obama menjadi tidak popular dan sudah ada pihak yang menggelarkan dirinya, Parti Tea (sempena nama masyhur gerakaan US yang menumbangkan Sepanyol berkurun dulu) telah merancang untuk membuat protes besar-besaran atas tindakan Obama ini. Sebab itulah Obama membatalkan lawatan rasminya ke Indiana di saat-saat akhir, bagi awasi situasi ini. Kan buatnya Amerika jadi macam Mesir dan Libya, teruk Obama.

Bahkan paling genting buat Obama adalah pembentangan bajet 2012 pada tahun ini. Sudah pasti dalam kedudukan US yang berhutang mencecah 14.29 trilion USD (hampir menyamai jumlah bajet yang dibentangkan) setakat ini, sudah pasti Obama dalam keadaan tertekan sekarang. Nak tak nak, Obama kena usahakan sesuatu iaitu dengan Dinar Iraq diapungkan (RV).

Obama mungkin tertekan sekarang sebab banyak orang menentangnya ketika ini. Mungkin Maliki tak layan Obama untuk rv dinar Iraq menyebabkn Obama terdesak dan terpaksa potong 15 peratus bajetnya. Kesian Obama..dan lepas ini nasib Obama mungkin berbeza. Sebab orang kaya dunia, Donald Trumph akan mencabar dalam pilihanraya US Februari tahun hadapan. Sudah pasti Obama dalam haru biru sekarang. Sebab itulah Obama kena percepatkan selesaikan masalah ekonomi US. Mungkin melalui Dinar Iraq diapungkan, akan membolehkan negara US kembali bernafas. Sebab jika Trumph menang pilihanraya dan menjadi Presiden US, , sudah pasti dia akan minta dinar rv, sbb dia kan pemegang terbesar dinar didunia ketika ini..

Dinar tetap RV, macam Kuwait dan Afghanistan. Juga Jerman dan Jepun dulu. Sebab negara mereka musnah disebabkan perang. Dan sebelum daripada itu, mereka mempunyai nilai matawang yang kukuh dalam pasaran dunia. Kalaulah saya jadi Perdana Menteri Iraq, saya akan minta Dinar diapungkan. Iyalah, kalau diapungkan, sudah tentu semua rakyat Iraq akan jadi kaya raya. Macam rakyat Kuwait sekarang ni. Nak melancong ke Kuwait sekarang, kena ada duit banyak-banyak. Bayangkan 1 Dinar Kuwait bersamaan rm 10 duit kita. Nak beli air satu tin pun, kena bayar rm 10. Kalau kat sini, dah dapat 10 tin. Memang kaya raya rakyat Kuwait ni.

Bajet us dh lulus tapi potensi Rv makin meningkat. Obama makin pening sekarang ini. Tapi maliki macam dah buat kerja, tapi hasilnya mungkin lambat sikit. Buat pemegang dinar, bersabarlah. RV tetap RV, tapi kita tak tahu bila. Tapi ikutkan analisis pakar RV antarabangsa, Just Hopin, dah cecah meter 95 peratus dah untuk dinar RV. Katanya,"Prepare for Cash In". Nanti saya tulis kenapa analisis beliau menyatakan demikian, insyaALLAH

Dari blog : Jutawan Dinar

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Friday, April 8, 2011

Dari Meja Admn

Assalamualaikum kepada semua pembaca IraqDinarMurah dan Group FB Dinar Iraq Terkini.

Di sini saya ingin memaklumkan kepada anda semua bahawa saya tidak akan menulis sekerap selalu di blog ini. Memang saya terima banyak SMS dan call bertanya itu dan ini, serta msg Chat dan PM di FB bertanyakan itu dan ini.

Sememangnya ada banyak perkara di kepala ini untuk ditulis. Tapi maklum sahaja, sekadar maklumat yang tidak dipastikan soheh. Insyallah, saya akan berkongsi apa yang saya tahu (dalam jangka masa ini) dengan para sahabat di ruangan chat blog ini sahaja.

Harap Maklum.

RV tetap RV ~!!

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Wednesday, April 6, 2011

Dari Forum : Renungan Menjelang RV


Salam tuan-tuan,

Harap jangan salah faham yer, ini pandangan sahaja bukan anti dinar atau anti orang Melayu untuk jadi kaya…….

RV atau tidak AS tidak boleh memaksa Shalibi dan Maliki untuk RV kan dinar Iraq,Memang strategi Amerika untuk meraih keuntungan berbillion billion dolar dengan cara perang ke atas Iraq tetapi jika memikirkan kepentingan rakyat Iraq itu sendiri yang ibarat ’kera dihutan disusukan anak sendiri mati kelaparan’ atau kasi pagi makan pagi,kais petang makan petang sudah tentu Shalibi dan Maliki tidak akan RV kan dinar atas tujuan nak mengajar kekurang ajarnya Amerika walaupun Shalibi dan Maliki dibayar berjuta dolar oleh Amerika untuk RV kan dinar Iraq.

Tidak mustahil malah ianya akan berulang lagi jika ekonomi Amerika pulih malah pemerhati politik meramalkan ekonomi Amerika akan lebih hebat dari sebelum perang Iraq vs Amerika jika sekiranya dinar Iraq di RV kan. Yang beroleh laba dengan RV nya dinar Iraq ialah Amerika & Israel, adapun penyimpan dinar di Negara-negara lain termasuk di Malaysia cuma menumpang tuah & tempias sahaja.

Jika sekiranya impian Amerika benar-benar terjadi maka tidak mustahil selepas ini Lybia atau sesiapa sahaja akan menjadi mangsa kerakusan Amerika/Israel seperti mana Iraq sebelum ini. Kenyataan akan terjadi dimana umat Islam Palestin akan diratah habis- abisan,dibunuh, diseksa dan bermacam-macam lagi tekanan sehingga lenyap dimuka bumi Israel sebab Amerika & Israel adalah kuncu-kuncu Dajjal akhir zaman.

Banyak lagi agenda gila Amerika & Israel yang saya rasa tuan-tuan juga ramai yang bijak disini untuk mencari apakah agenda Amerika & Israel seterusnya.

Satu sahaja faktur utama untuk membolehkan RV terjadi iaitu Shalibi dan Maliki berperangai tamak seperti mana Hosni Mubarak atau Ben Ali atau Muammar Ghadafi sudah tentu dinar Iraq ini akan RV. Jika tidak jatuhkan atau lucutkan jawatan Shalibi , Maliki atau sesiapa sahaja yang berjiwa patriotik digantikan dengan pemimpin yang rakus, kurupsi & tamak kuasa asalkan aku kaya, berkuasa rakyat mampus apa aku peduli Barulah dinar Iraq ini akan RV.

Saya bukan anti RV atau anti dinar atau anti orang Melayu hendak jadi kaya , saya sendiri orang Melayu dan juga sudah tentu bercita-cita untuk hidup senang seperti mana tuan-tuan . Saya jugak bangga jika ramai lahir jutawan-jutawan Melayu .

Pepatah Melayu ada mengatakan “Bukan senang nak jadi senang & bukan susah nak jadi susah“ Pokoknya tepuk dada tanya Iman..... Saya berdoa agar RV ini akan berlaku sekiranya ada cita-cita dan kesugguhan tuan-tuan nuntuk membantu umat Islam Palestin atau membantu mana-mana sahaja umat Islam yang tertindas & teraniaya dimuka bumi Allah ini. Jangan sekadar asyik berangan-angan nak kaya dan memiliki kereta mewah , rumah besar, bini besar sahaja walaupun tidaklah salah tapi fikir-fikirkanlah ramai lagi orang yang menderita dimuka bumi Allah ini.....Wallahu’alam

Petikan dari Forum

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Monday, April 4, 2011

Rumors : Iraq Perlu RV Dalam Masa Terdekat?


Apapun sebelum anda membacanya, janganlah ambil serius mengenai berita yang disampaikan ini. Anggaplah ini sebagai rumors.

Saya sebenarnya ada satu berita yang besar untuk dikongsi dengan sahabat. Biarpun ia seolah akan berlaku RV "esok" atau "lusa", anggaplah apa yang saya sampaikan ini sebagai rumors dulu. Saya bukan apa, takut ada yang mati sakit jantung pula nanti. Hehehehe. Apapun yang kita kena pegang, sebarang berita yang tersebar dan diketahui dari sumber yang BUKAN maklumat CBI dan berita online Iraq, kita tidak dapat pastikan kesahihannya. Jadi sebelum anda meneruskan pembacaan, DIPERINGATKAN SEKALI LAGI, anggaplah ini sebagai satu rumors sahaja, dan tidak terbukti sahih. Ok?

Begini, kelmarin sahabat saya warga US telah menghantar PM di inbox FB saya. Dan semalam saya mendapat info yang lebih kurang sama daripada seorang customer saya. SMS dihantar kepada saya berbunyi begini:

"Saya beli dinar dari orang yang bekerja di JAKIM. Abang dia ada kat Iraq. Sekarang kat Iraq agak sunyi dari biasa. Berita saya dapat, rate RV memang telah di lock, tetapi masalah nak selaras dekat skrin elektronik sahaja. Kalau semua ok, baru boleh on skrin utama di CBI, pastu baru boleh papar kat seluruh dunia..Tak tahu betul ke tidak.."

Saya lantas dengan itu terus menghubunginya. Maklum sahaja, orang yang ada informer terus kepada Iraq ni, bukan senang kita nak cari. Saya bertanyakan itu dan ini, dan AKHIRNYAAA....beberapa perkara berikut dapat saya kongsikan di sini...

1) Iraq telah melakukan banyak perkara pada bulan Mac dengan tergesa-gesa. Antaranya,
  • Iraq telah pergi ke England untuk melobi, 
  • Iraq telah pergi ke Kuwait untuk menyelesaikan pertelingkahan yang telah di lakukan semasa Saddam Hussien memerintah,
  • Gesaan Ban Ki Moon kepada Iraq supaya menyelesaikan beberapa perkara atas penuntutan Chapter VII digugurkan dengan membuat kemajuan konkrit yang meyakinkan,
  • Mengisi kekosongan Menteri kabinet dengan secepat mungkin,
  • dan lain-lain.

2)Iraq telah menghantar memorandum kepada IMF pada 4 Mac 2011 yang lalu. Memorandum ini dihantar oleh kerajaan Iraq untuk memohon bantuan kewangan daripada IMF. Dan permohonan Iraq itu diluluskan oleh IMF dan Iraq diperuntukkan sebanyak 3.77 billion USD pada 18 Mac lalu. Antara kandungan memorandum itu menyebut bahawa Bank Negara Iraq (CBI) akan meneruskan usaha untuk mengawal inflasi dan pertahankan nilai Dinar sekarang supaya stabil. IMF juga menyokong dasar CBI menguruskan nilai tukar dinar Iraq untuk menjaga inflasi yang rendah (dengan RV). Iraq juga telah diberi "green light" untuk sertai WTO.

3) Sememangnya rate RV telah di lock di Thomson Reuters. Iraq merupakan salah sebuah negara yang mengambil khidmat Thomson Reuters bagi memudahkan urusan penayangan rate terbaru Iraq dipaparan skrin elektronik di seluruh dunia.Namun oleh kerana Iraq mengalami masalah teknikal yang amat teruk, maka ia menjadi kekangan untuk dipaparkan di skrin elektronik seluruh dunia. Maksud teruk di sini adalah, Iraq mengalami masalah pengurusan sistem elektronik yang sangat tidak cekap. Dan ditambah kecelaruannya apabila sistem Visa diperkenalkan pada bulan lalu, membuatkan sistem perbankkan di Iraq semakin kacau.

Inilah antara 3 sebab mengapa Iraq perlu RV dalam masa terdekat ini.

So, Apa kaitannya?

Begini, flownya lebih kurang, mengapa Iraq berkejar kesana sini dan menyelesaikan masalah itu dan ini adalah adalah KERANA masalah masa yang sudah genting. Dari segi prosedurnya, IMF akan memberikan tempoh kepada Iraq selama 30 hari untuk membuat "perubahan" (RV) bermula tarikh memorandum dihantar. Dan sekiranya Iraq tidak dapat mengotakan janjinya, maka Iraq kena apply lagi dengan IMF dan sudah tentunya akan melambatkan lagi proses RV.

Apabila sampai ke penghujung tarikh yang ditetapkan, Iraq telah mengotakan janjikan dengan IMF dengan "lock ratenya" dengan Thomson Reuters untuk meyakinkan IMF bahawa dia benar-benar telah melakukan apa yang patut dan dijanjikan kepada IMF (laksanakan RV). Namun oleh kerana Iraq mengalami masalah teknikal yang teruk (melibatkan sistem elektronik perbankkan), maka rate RV yang telah dikunci di Thomson Reuters itu tidak dapat dipaparkan di skrin seluruh dunia.

NATIJAHNYAA.., CBI terus menerus melakukan lelongan Dinar Iraqnya seperti biasa dalam keadaan "keterpaksaan" kerana masalah teknikal yang dihadapi belum selesai. Lelongan ini akan BERHENTI serta merta, setelah rate baru Iraq muncul di paparan skrin forex seluruh dunia. Selagi rate baru tak terpapar di skrin, selagi itulah dinar Iraq akan terus dilelong. Jadi jangan heran mengapa Iraq masih melelong matawangnya dan mengalami "delay" sejam atau dua jam daripada biasa.

Bila akan dipaparkan di Skrin Forex?

Mungkin hari ini, mungkin esok. Atau masa-masa terdekat ini. Namun yang pasti, rate nya SEMEMANGNYA telah di lock.

Boleh percaya ke tak ni?

Terpulang. Dari awal saya katakan, better anggap ini sebagai rumors dahulu. Yang terbukti sahih, hanyalah berita daripada CBI dan berita online terus dari Iraq. Oleh kerana anda suka dengar rumors, maka saya sajikan sarapan pada pagi ini dengan artikel ini. Hehehe.

Untuk makluman para sahabat, informer yang bekerja di JAKIM itu adalah seorang yang berstatus DR PHD. Dia mempunyai abang yang bekerja sebagai kontraktor di Iraq.

Apapun, RV tetap RV.

Sekian..


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Pegawai Hong Leong & EON Bank Optimis Dinar RV, Obama Makin Tertekan Dengan Bajet US

Dari Blog Jutawan Dinar Iraq


Ramai yang menelefon dan sms saya bertanyakan perihal Eon Bank...Hong Leong Bank. Kononnya Dinar dah RV dan boleh ditukar di kedua-dua bank. Saya bukannya kata Dinar dah RV dan boleh ditukar di kedua-dua bank itu. Saya tak pernah kata macamtu. Kalau RV, sudah tentu saya akan naikkan banner kat blog ini, dan akan tulis ' Alhamdulillah...Dinar Iraq Sudah RV'. Tapi kita masih menunggu dengan sabar dan tenang. Habis tu bila orang kata saya mengarut dan bergurau, itu haq mereka. Sebab itu mulut mereka. Dosa sesama manusia, kenalah minta maaf. Yang penting kita tak menipu dan berbuat jahat.

Maksud 1 Dinar bersamaan rm 2 itu, adalah analisis pegawai kedua-dua bank itu yang disampaikan melalui kawan saya. Saya yakin, nilainya akan naik dan lebih daripada RM 2 itu (mungkin RM 9 untuk 1 Dinar). Bahkan pegawai Eon Bank dan Hong Leong Bank menasihati mereka yang memegang dinar itu agar tunggu dalam minggu ini. Katanya ada berita gembira dari Iraq dan RV dalam masa terdekat. Kalau pegawai bank kata macamtu, nampaknya memang ada perkhabaran gembira daripada sana. Sebab mereka pun yakin dengan Dinar Iraq ini. Bahkan mereka sendiri yang membeli dan menyimpannya.

Berkaitan dengan Dinar RV, memang perkembangan terbaru setakat ini amat memberangsangkan untuk Dinar Iraq naik dalam masa terdekat. Terbaru, kerajaan Obama didesak untuk luluskan bajet 2011 mereka pada 8 April ini (kira-kira 4 hari lagi). Ianya paling lantang disuarakan oleh Parti Teh yang dipelopori oleh mahasiswa dan juga ahli-ahli parlimen dari parti konservatif. Bahkan mereka menganggap cadangan Obama untuk memotong 3 bilion daripada Bajet 2011 adalah satu tindakan yang salah dan mereka menentang habis-habisan cadangan itu.

Sebab itulah Obama tertekan sekarang ni. Kerajaan Obama didesak kiri kanan supaya bajet mereka diluluskan pada 8 April ini. Iyalah, mana ada kerajaan yang besar, bajetnya dah dibentang tapi terpaksa ditunda sebanyak 6 kali untuk kelulusan. Malulah US kepada dunia jika ia ditunda lagi pada 8 April ini. Jadi nak tak nak, Obama akan minta juga Iraq RV supaya mereka dapat duit dan boleh luluskan bajet mereka tahun ini.(sebab bajet mereka dalam 3.83 Trilion USD). Dan memang US ke arah itu. Negara merekalah yang pertama sekali menyokong Iraq masuk ke dalam WTO sebagai ahli tetap. Bahkan US jugalah yang mendesak agar Chapter VII Majlis Keselamatan PBB yang mengandungi sekatan embargo atau perdagangan terhadap Iraq, digugurkan daripada negara itu.

Jadi 7 hb ni, WTO akan bersidang. Dan 8 hb ini, bajet US akan diluluskan. Jika WTO terima Iraq sebagai anggota WTO pada 7 haribulan ini (kira-kira 3 hari lagi), maka sudah tentu Dinar Iraq akan RV. Sebab apa RV, antara lainnya untuk kegunaan US sendiri bagi meluluskan bajet 2011 mereka. Jadi sama-samalah kita menunggu tarikh 7 hb dan 8 hb ini. Lupakan seketika soal Eon Bank dan Hong Leong Bank. Itu semua spekulasi. Tumpukan pada tarikh ini. InsyaALLAH ada sinar jutawan buat kita semua, insyaALLAH...


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Friday, April 1, 2011

Dinar Iraq : Jalan Menuju RV


Dalam beberapa minggu terakhir kita telah melihat parlimen Iraq akur terhadap tuntutan warga Iraq dengan membentuk jawatankuasa yang mengkaji undang-undang dan prosedur tertentu. Kita juga dapat melihat Iraq telah melarang para pegawai kerajaan yang terlibat dengan rasuah – tuntutan utama demonstran dan masalah Iraq telah berlarutan selama bertahun-tahun sebelum ini. Perjalanan beberapa minggu ke depan mungkin akan menghadirkan kekhuatiran rakyat Iraq termasuk masalah pengangguran, gaji, kemudahan asas (air, longkang, dan tenaga), dan kemalasan pegawai kerajaan.

Presiden dan Speaker Parlimen Iraq, Nujaifi telah melawat Kuwait minggu lalu dalam apa yang digambarkan sebagai pertemuan yang berjaya antara kedua-dua negara. Sebelumnya pada tahun 2011 Iraq dan Kuwait telah bersetuju untuk membentuk sebuah jawatankuasa membincangkan dan berunding isu-isu tertunggak untuk membolehkan negara Iraq mengeluarkan mereka daripada Chapter VII PBB. Kuwait telah menyatakan sudah saatnya Iraq dilepaskan daripada Chapter VII seperti usaha keras yang dilakukan oleh kerajaan Iraq ketika ini dan juga usaha mereka keluar daripada bayang-bayang pemerintahan Saddam. Antara usaha yang dijalankan oleh kerajaan Iraq ialah akan membayar baki pampasan $ 21 bilion kepada Kuwait. Manakala Kuwait pula dilaporkan bersedia untuk membebaskan semua tahanan Iraq di negara mereka. Sempadan Iraq dan Kuwait turut menjadi agenda perbincangan mereka.

WTO : Ahli atau Tidak

Terdapat laporan bahawa WTO yang telah menjemput Iraq untuk menjadi ahli penuh Pertubuhan Perdagangan Dunia itu.

Dan beberapa minggu yang lalu, Iraq telah meminta Amerika Syarikat untuk menyokongnya dalam usaha Iraq untuk menyertai Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO).

Pada tahun 2009 WTO telah mengeluarkan arahan agar Iraq harus mengurangkan hutangnya sebanyak 50%. Pada tahun 2010, Iraq membuat kenyataan kepada IMF menyatakan bahawa hutang dalaman Iraq telah berkurangan sebanyak 90%. Juga pada tahun 2009, Amerika Syarikat mengatakan Iraq mungkin diterima sebagai ahli WTO pada tahun 2011.

Pada tahun 2010, Iraq menghantar WTO dengan kajian ekonomi sebagai sebahagian daripada permohonan tersebut. WTO memberi respond dengan mengatakan "Jawatankuasa WTO melihat perlunya perbezaan antara dolar AS dan dinar Iraq dikurangkan, mengaktifkan peranan sektor swasta, membuka pasaran dunia di Iraq dengan kastam atas barang import yang selari dengan undang-undang ekonomi yang terpakai di Iraq, "


Pada bulan Disember 2010, Majlis Keselamatam PBB memperuntukkan kepada Iraq untuk menyingkirkan sebahagian hukuman PBB berkaitan Chapter VII. Chapter VII ini melibatkan isu-isu hubungan Iraq-Kuwait. Hukuman-hukuman yang perlu dilangsaikan itu mungkin diselesaikan sekitar tahun ini (2011).

Pelepasan Hukuman oleh PBB akan membuatkan Iraq memiliki autonomi sendiri atau dibebaskan dari kuasa luar. Jika dilepaskan daripada kuasa luar, ianya akan menjadikan Iraq sebagai sebuah negara berdaulat, bebas, autonomi dan Dinar Iraq secara automatik akan bebas didagangkan.


Oleh kerana itu secara hakikatnya dengan Iraq menjadi ahli WTO, maka mata wang Dinar Iraq akan RV kerana negara itu sudah berautonomi, iaitu bebas sepenuhnya daripada kuasa luar.

Faktor-faktor besar seperti kestabilan kabinet Maliki dan pelepasan Iraq dari Chapter VII akan membawa kepada RV Dinar Iraq tak lama lagi. Antara faktor-faktor lain ialah :

Kerajaan yang kukuh

Undian untuk undang-undang pelaburan

Peralihan kepada perdagangan bebas bagi pasaran ekonomi.

Undian untuk undang-undang minyak dan gas (oil and gas law (HCL)

Penyelesaian isu tertunggak Kuwait dan Iraq

Pelepasan Iraq daripada Chapter VII Majlis Keselamatan PBB

Iraq menjadi ahli penuh kepada WTO

Kesimpulan

Iraq adalah salah satu negara tertua di dunia tetapi merupakan negara demokrasi setahun jagung. Iraq sedang membangun dan belajar setiap hari untuk bergerak sebagai negara maju. Iraq ibarat cahaya bersinar di Timur Tengah yang penuh dengan pergolakan dan juga kekacauan.

Sebagai pelabur dinar selama beberapa tahun lagi, inilah saat yang mendebarkan dan diyakini bahawa tempoh RV itu semakin hampir.

Ekonomi Iraq ketika ini sudah berubah. Pembangunan sedang rancak di Iraw ketika ini, pengeluaran minyak juga terus meningkat untuk menjadi pengeluar nombor satu di dunia. Manakala perjanjian perdagangan sedang dilakukan dengan negara lain, eksport alternatif sedang dibangunkan, dan kekayaan hasil negara, kembali ke rakyat Iraq sendiri.

Ketika ekonomi berkembang, harga global yang terus meningkat, bekalan masih rendah, dan permintaan meningkat... situasi ekonomi ini akan meletakkan Dinar Iraq semakin hampir untuk RV.

Bank Negara Iraq ada melaporkan yang kadar inflasi baru-baru ini telah mencecah 5.5 % pada Februari 2011. Satu angka yang tinggi dan CBI harus segera bertindak untuk atasi inflasi ini melalui RV dan bukannya di takuk 1170 USD untuk 1 Dinar.

Tentu saja, jika anda bergantung hanya pada dilema ekonomi yang dijelaskan di atas tidak diketahui berapa lama atau berapa lama masa yang diperlukan untuk menjadi kenyataan. Namun dilihat pada faktor terdekat, jelas yang akan ada satu pengumuman penting akan dibuat dalam masa terdekat, iaitu RV.

Saya terus percaya bahawa Iraq secara logik sedang bergerak pantas ke arah RV. Tekanan inflasi terus meningkat di Iraq dan CBI akan dilihat hilang peranannya termasuk kelemahan Gabenor Bank Iraq itu sendiri. Jadi nak tak nak, CBI akan dipaksa untuk bertindak untuk menghentikan ancaman inflasi dan RV adalah jalan penyelesaiannya. Kita ketika ini telah dekat ke RV dan ianya satu hakikat, bukannya khayalan semata-mata.

Dari blog Jutawan Dinar Iraq

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Tuesday, March 29, 2011

Pengurusan Dinar Iraq Setelah RV Kelak.


Mojad Dahlan March 28 at 11:35pm Report

Asalamualaikum,saya ingin nak tahu berkenaan MC dan Bank di malaysia,adakah MC sangup menerima tukaran yang banyak....dan satu lagi Buka akaun di bank yang ada menerima IQD,adakah kena tax oleh bank.minta Encik Ahmad terangkan Bank mana yang ada menerima IQD.Sy tanya bank tempatan di Sarawak semua tak terima dan tak ada berurusan dgn wang asing kata nye...tk

Waalaikumussalam..

Saya sebenarnya tidak beberapa arif berkenaan Money Changer atau Bank-bank di Malaysia. Al maklum saja, saya ni bekerja biasa-biasa sahaja. Tapi tak mengapalah, saya akan cuba menjawab persoalan yang diutarakan oleh saudara Mojad Dahlan.

Untuk maklumat para sahabat, kelmarin saya ada berhubung dengan seorang pegawai bank rakyat. Beliau merupakan salah seorang buyer saya. (berkebetulan dengan soalan Mojad Dahlan). Sebelum itu beliau menghantar satu mesej kepada saya yang berbunyi :


Saudara Farhan, saya survey sebaik-baik buka akaun dekat AlRajhi. Kalau buka akaun saving RM20 je, tapi mcm kita Investor Dinar Iraq sebaiknya buka akaun semasa minimum RM1K.

Saya tertarik dengan sms beliau. Saya lantas dengan itu menghubunginya, dan bertanyakan lanjut. (Al maklum saja, buyer saya ini sudah tentunya pakar dalam bab selok belok kewangan,perbankan, dll). Setelah berborak dengannya lebih kurang 10 minit, saya mendapati buyer saya ini tersangatlah dapat membantu dalam merungkaikan permasalah pengurusan kewangan kita setelah RV kelak. Menurut beliau, ada beberapa perkara yang perlu dititikberatkan (bila berlaku RV). Dan di bawah ini adalah email yang dihantar sekali olehnya sebagai penerangan semula diatas apa yang kami borakkan pada 2 hari lepas. Sila baca di bawah :


Berkenaan dengan ulasan saya mengenai Alrajhi dikatakan sesuai untuk simpana dinar setelah RV:


Sebenarnya terpulang kepada setiap penyimpan dinar untuk menyimpan dimana -mana bank luar atau pun bank di dalam negara sama ada di Standart Chartered,Kuwait Finance,Alrajhi,HSBC,atau di CIMB ,Maybank yang pasti bank-bank tersebut mestilah ada membuat transaksi jual dan beli mata wang asing.Sebenarnya bank-bank tempatan ini penuh dengan birokrasi dan sesuatu transaksi tersebut mestilah genuine dan telus.Setiap bank di Malaysia tertakluk kepada kawalan Bank Negara Malaysia tidak kira bank luar negara.


Kalau kita perhatikan berkenaan UMLA atau kita kenali sebagai Akta Pencegahan Wang Haram kebanyakan pelapor adalah daripada bank-bank tempatan.UMLA mula diperkenalkan setelah PWTC diserang dan menjadi kewajipan setiap bank melaporkan segala wang-wang yang mencurigakan,Wang-wang yang mencurigakan tersebut datangnya daripada aktiviti haram seperti penjualan senjata api,gangsterism,pelacuran,dadah,perjudian,tetapi sesetengah negara seperti Hong Kong menghalalkan perjudian dan tidak dikategorikan sebagai pendapatan haram dan merupakan pendapatan kepada negara tersebut,begitu juga dengan pelacuran seperti di Thailand.Di Malaysia pengeluaran wang atau deposit wang yang melebihi Rm50,001.00 adalah menjadi kewajipan pihak bank untuk bertanyakan dari mana sumber wang tersebut diperolehi dan pihak bank juga berhak menolak sekiranya wang tersebut mencurigakan.


Jadi tidak hairanlah setengah individu tersebut menerima panggilan atau perlu mengisi borang tertentu apabila pihak Bank Negara meminta maklumat tersebut.Kegagalan pihak bank membuat laporan akan menyebabkan bank tersebut didenda RM 1 juta.Begitu juga dengan transaksi pengeluaran dan deposit melebihi 5 kali sehari akan menjana report untuk tujuan semakan oleh pihak bank.


Jadi kepada penyimpan dinar iraq mereka boleh mebuat pilihan terbaik sama ada simpanan tersebut di simpan di Alrajhi Bank ataupun di Kuwait Finance atau pun dimana-mana bank tempatan.Ini kerana selepas RV bank arab tersebut tersebut lebih dahulu menerima tempias kerana bank tersebut merupakan bank arab.Al rajhi sendiri mempunyai cawangan di Riyadh,Saudi Arabia,Kuwait dan Jordan,manakala Kuwait Finance pula mempunyai cawangan operasinya di Bahrain,Turkey,Jordan,Arab Saudi,Singapore dan Australia.


Dari segi pembukaan akaun simpanan didapati Al Rajhi lebih banyak produk penyimpan untuk membuat simpanan berbanding Kuwait Finance iaitu akaun simpanan,akaun semasa,mudharah akaun simpanan dan mudharabah akaun semasa.Manakala Kuwait finance cuma mempunyai dua produk iaitu akaun simpanan dan akaun semasa.


Syarat-syarat bagi akaun simpanan:


-umur 18 tahun keatas,minimum RM 20,salinan ic


Syarat-syarat bagi akaun semasa


-umur RM 500,umur 18 tahun keatas,salinan ic dan perlu introducer


Syarat-syarat Mudharabah akaun semasa


-Umur 18 tahun ke atas,minimum RM 1000,tidak perlu introducer




Kebaikan akaun semasa:


-Diperuntukan buku cek dan kad atm cuma dikenakan charge setem duti
-Boleh pindahkan gaji ke akaun semasa
-Boleh membuat pindahan dari satu akaun ke akaun lain yang mempunyai Perkhidmatan Giro


-Boleh ditunaikan di semua cawangan Al rajhi,
-Boleh digunakan sebagai standing instruction
-Boleh digunakan sebagai letter of guarantee


Sedikit yang saya nak tambah kepada semua, bahawa pembukaan akaun semasa adalah digalakkan daripada membuka akaun simpanan. Beliau (pegawai bank) berkata pembukaan akaun semasa adalah lebih selamat kerana berkemungkinan besar kita akan membuat transaksi yang kerap (orang kaya la katakan.. Hehehe). Dan yang terrrrrlebihhhh pentingggg... kita hendaklah declare kepada Bank Negara Malaysia bahawa kita ni ada menyimpan matawang asing yang mempunyai value / nilai yang tinggi.

Mengapa perlu berbuat demikian?

1) Mengelakkan akaun kita dicurigai oleh pihak bank kerana kerap melakukan transaksi.

2) Akaun akan dibekukan sekiranya didapati jelas membuat transaksi yang besar, tanpa sebab-sebab yang jelas.

Kesimpulannya, anda boleh membuka satu akaun bank sahaja di mana-mana (yang boleh berurusan dengan matawang asing), asalkan anda "declare" mengenai jenis transaksi yang anda buat kepada bank negara. Jika kita membuka akaun semasa/simpanan di banyak bank sekalipun, tetapi tidak membuat declaration berhubung simpanan dan traksaksi yang kita buat, maka natijahnya sama sahaja seperti yang di atas.

Moga artikel ini dapat membantu kita semua. Jutaan terima kasih saya ucapkan kepada sahabat saya, (identiti dirahsiakan)pegawai bank tersebut kerana membantu memberikan metodologi sesuai kepada para penyimpan IQD bila berhadapan dengan RV kelak. Dan juga terima kasih kepada Mojad Dahlan kerana bertanyakan perkara ini. Terima kasih kepada kalian berdua kerana meluangkan masa menghantar PM, dan email kepada saya untuk bertanya dan memberi ulasan ini. Jazakamullahu Khairan Kathira..

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Monday, March 28, 2011

Kata-Kata Peransang Kepada Pemilik Dinar


Iqd melalui zaman paling sempit sehingga jatuh ke tahap paling buruk dalam sejarah peradaban matawang irq. Apabila kerajaan dibentuk di bawah pimpinan Al Maliki beliau melalui zaman kritikal ini. Dengan janji yg telah ditabur semasa pilihanraya beliau sedar beliau perlu melakukan sesuatu bagi memastikan nilai iqd tidak terus jatuh. Dalam masa yg sama pembangunan iraq juga perlu seiring walaupun tanpa nilai pada iqd. Beliau telah bertungkus lumus merangka pembangunan pada nilai matawangnya. Sehingga beliau dan barisan exconya mencdgkan agar matawangnya dilelong pada pasaran antarabangsa. Kenapa keadaan ini berlaku? Tidak lain tidak bukan adalah untuk memastikan matawangnya tidak terus jatuh. Untuk mengapungkan iqd pada saat2 sebelum ini adalah amat tidak bersesuaian kerana keadaan domestik yg masih belum bersedia. Saya pendekkan begini:

1.Melelong matawang bukanlah boleh dibuat sesuka hati. Ianya mesti dgn kelulusan IMF dan beberapa badan dunia lain. Dengan jaminan yg dikeluarkan oleh IMF sajalah menjadikan iqd ini berjaya menambat hati bank2 pusat hampir 39 buah negara. Sekiranya gabenor2 bank dunia ini percaya dgn iqd yg bukan calang ilmunya dalam matawang kenapa mesti timbul soal scam? Saya tak percaya kalau kita katakan gabenor2 ni telah tertipu. Kalau dia yang menipu saya percayalah.

2. Ada juga yg mengatakan nilai nya akan dibuang 3 kosong. Pendapat ini adalah terlalu dangkal dan logik matematiknya adalah tidak konsisten. Sekiranya keadaan ini berlaku saya percaya hari ini Al Maliki umum RV besok kepalanya akan terpisah dari badan kerana sekiranya penghapusan 3 kosong nilai iqd ini adalah tidak berubah malahan boleh menjadi semakin menguncup. So buat apa RV? kalau hasilnya tetap sama. Saya yakin Al Maliki tak sebodoh itu saudara.

3. Penghapusan note 25k, 10k dan 5k. Keadaan ini berkemungkinan akan berlaku. Tapiii... saudara jgn risau. Seingat saya duit 1 sen dulu pun ambil masa satu tahun untuk penghapusan. Lepas setahun ditambah lagi masa kalau tak silap saya 3 bulan. Ini period duit yg lemah nilainya. Tiada yang mharap pada coin ini begitu pun kerajaan mengambil masa yg agak lama untuk coin ini dihapuskan.

Kalau kita lihat pada trend matawang dunia, sesebuah negara yg mempunyai nilai wang yg tinggi akan rendahlah angka notenya. Saya mengambil contoh Dinar Kuwait paling tinggi 50 dinar.. poundsterling pun sama.. USD pun mcm tu juga. Saya beranggapan sekiranya iqd ini setelah diapungkan menjadi $3.22 atau $3.78 maka langkah yg sama akan diambil oleh kerajaan iraq iaitu merendahkan angka notenya. Mungkin sama dengan Kuwait, UK mahupun US. Sekali kita jangan terlalu risau memikirkan keadaan ini. Ianya mungkin akan berlaku tetapi penghapusan itu semestinya akan diwartakan sebagai suatu zon masa pertukaran ( time period). Masa ini lah yg kita perlu alert.. jangan terlepas. kena sentiasa ikuti perkembangannya dalam web CBI.

Dibawah ini saya selitkan sedikit kata2 perangsang kepada semua pemilik dinar:

Tahun ini kita akan mengalami tarikh yg jarang berlaku.iaitu 1.1.11, 1.11.11. 11.1.11 dan 11.11.11. Bukan setakat tu saja,, cuba ambil 2 no terakhir dimana tahun kita dilahirkan dan tambah dgn umur kita pada tahun ini dan keputusannya ialah 111. Kenapa ianya berlaku tahun 2011? kenapa tak 2010,@2009. Dalam bulan oktober 2011 ni juga akan ada 5X ahad,5X isnin,dan 5X sabtu. Keadaan ini berlaku setiap 823 sekali. Menurut Feng shui cina ini adalah tahun kekayaan ataupun lebih dikenali sebagai " beg kekayaan"... Ha ha ha.. jgn terpesong akidah korang sudah.. Tapi kena ingat.. kita org islam dengar boleh percaya jgn. Nasihat saya sesiapa yg belum memiliki iqd ni beli lah sedikit..

Petikan daripada Forum


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Tarikh RV : Lingkungan 15Hb Mac hingga 8 April ?


Assalamualaikum..

Tadi saya berchatting sekali lagi dengan kawan saya, warga US yang mempunyai bisnes di Iraq dan ramai kenalan di Iraq. Untuk makluman bersama, rakan saya itu adalah seseorang yang dimaksudkan oleh Ali Maidin dalam artikel terbarunya (rakan kepada Rafie Yaakob). Sejak semalam saya berutus mesej di inbox, dan hari ini, saya berpeluang chatting dengannya. Bermula daripada pukul 1.30 petang, hinggalah 2.30 petang. Sejam chatting dengannya penuh dengan info yang bermanfaat.

Pertama, saya bertanyakan mengenai maklumat yang dia perolehi. Di mana, dengan siapa, dan bagaimana dia perolehi semua maklumat itu. Maklum saja, saya hanya mahukan kepastian. Saya tidak mahu berita yang saya sampaikan ini adalah lebih kepada rumors, yang jadi cakap-cakap atas angin seperti di Dinar Daddy. Hehe.. Maka dia menjawab, maklumat yang dia perolehi ini bukanlah sesuatu yang boleh diberi tahap keyakinan yang tinggi. Namun "anda boleh simpan kepercayaan kepadanya". Dia sendiri berkata bahawa dia tidak mahu berkata-kata kerana banyak forum US lebih kepada rumors, dan takut dituduh sebagai salah seorang yang sampaikan rumors. Hehe. Saya berasa berpuas hati dengan jawapannya. Apa yang diceritakan adalah :

Pertama ) Berhubung Bank/ Money Changer

Bank dan Money Changer di US telah menghentikan penjualan dinar Iraq di US. Saya terkejut, kerana sepanjang apa yang saya tahu, ramai dealer-dealer daripada Malaysia dan lain-lain negara Asean mendapatkan stok daripada Jordan, US, Mesir,Kuwait dan lain-lain. Dan bila dikhabarkan, bukan sahaja Bank di US sahaja yang menghentikan penjualan Dinar Iraq, saya menjadi tertanya-tanya. Yerlah, mengapa sampai demikian bukan?

Katanya, Bank di US telah mendapat info bahawa RV akan berlaku dalam lingkungan 15hb Mac hingga 8 April. Oleh kerana itu, mereka menghentikan serta merta penjualan dinar Iraq. Dan jika Warga US tetap juga mahu mendapatkan Dinar Iraq, mereka perlu beli melalui Ebay (dengan mendapatkan stok daripada Kuwait/ Mesir). Di US sendiri telah lama dihentikan penjualan Dinar Iraq. Dan ura-ura mengatakan Money Changer telah mula mengambil IQD dengan rate semasa (seperti di Money Changer Singapura kini) dan rate 0.37 Riyal yang bersamaan RM0.30 ( di Mekah) bukanlah sesuatu yang memeranjatkan. Bermakna pihak Money Changer telah dapat mencium bau "RV" ini.

Kedua) Semua Senyap !!

Situasi sekarang berlaku di US, semuanya senyap sunyi! Senyap dari apa? Senyap yang bermaksud seolah akan ada sesuatu perkara yang dirahsiakan oleh Kerajaan US kepada rakyatnya. Kerajaan US seolah ingin menunjukkan kegembiraan, tetapi tidak menunjukkan perkara tersebut. Kegembiraan apa tu?? Hehehe (sendiri pikir). Sahabat saya itu menambah lagi, satu perkara yang betul-betul tidak disedari oleh rakyat seluruh dunia, adalah negara US yang hampir bangkrap ini bergantung penuh kepada pengumuman RV ini. Kiranya US sudah K.O dari sudut ekonomi, dan satu sahaja memulihkannya balik iaitu dengan Iraq meng"RV" kan dinar Iraqnya. Itu sahaja jalan keluar kepada US daripada kemelut hutang kepada China yang berjumlah trillion USD. Sebab itu bajet di US belum diluluskan kerana menunggu RV diumumkan terlebih dahulu. Bila sudah RV, kira aman permailah US. Dan kaya rayalah kita. Hehe..

Ketiga) Galakan ahli politik terkenal.

Hillary Clinton sendiri menggalakkan rakyatnya membeli dinar Iraq (pada tahun lepas) walaupun Obama senyap menikus tidak berkata apa-apa berhubung hal ini.

Keempat) Gaji Kontraktor dibayar dalam Dinar Iraq!

Gaji para kontraktor akan dibayar dengan Dinar Iraq mengikut rate yang baru tidak lama lagi, iaitu IQD1 bersamaan USD3.87. Hal ini diketahui daripada sahabatnya yang bernama Downie yang merupakan seorang kontraktor yang bekerja di Iraq.

Kesimpulan, biarpun ia satu berita yang sudah diketahui dengan makluman saya pada artikel yang lepas, ia sedikit sebanyak memberi lebih keyakinan dan kepercayaan kepada kita bahawasanya RV itu sudah semakin dekat dengan kita. Dan rate yang digembar-gemburkan iaitu USD3.87 juga boleh jadi ada kebenarannya. Juga tarikh keramat RV iaitu lingkungan Mac-April juga mungkin benar-benar berlaku dengan petanda-petanda ini. Dan berita terkini, menteri kabinet Iraq akan diselesaikan sesegera mungkin, selewat-lewatnya sebelum 31 Mac 2011

. Adakah mungkin kerana 31 Mac ini akan dibuat pengumuman RV, maka segala yang belum beres "dipaksa beres"kan bermula detik ini?

Hehehe.. sama sama kita nantikan.. :)

p/s : Saya katagorikan dalam Rumors, hehe..

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Sunday, March 27, 2011

Rumors : 31 Mac atau 4 April ini RV?


Saya ada berhubung dengan seorang sahabat, seorang Warga US yang mempunyai perniagaan di Baghdad Iraq. Dan dia juga mempunyai seorang sahabat (warga Iraq), yang mana pakciknya seorang pegawai yang bekerja di dalam Bank CBI.

Menurutnya, satu sidang media antara antara BBC dengan Shabibi akan berlangsung pada 31 Mac ini. Sidang media itu antara lain membicarakan soal ekonomi Iraq, RV dan ratenya,(jangkaan melebihi 3.++). Dan pengumuman umum akan dibuat pada hari tersebut.Dan jika tidak berlaku sidang media pada tarikh itu, ia dijangkakan berlaku pada hari Isnin, (4 April 2011) ini. Walau apapun tegasnya, langkah memperkemaskan pentadbiran Maliki perlu dijalankan terlebih dahulu. Kiranya 3 kekosongan menteri yang masih belum diisi, akan diisi, lantas dengan itu Iraq baru bersedia untuk mengumumkan RV.

Dan semalam saya ada berhubung lagi dengannya dan bertanyakan mengenai kepercayaannya mengenai RV:


Thank you friend.. I do not have any friend in Iraq so that, i dont have any idea or sign, when will rv happen... So, i cannot put high expectations because afraid of disappointment..

based on your divination, what percent that you believe RV will happen this year?

Dan dia membalas hari ini :

I have lots of Intel going on right now. But since I am not hearing it directly or seeing it I would say 90% this year and 75% the end of this month. But we are dealing with Iraq and really does any one truely know. What alot of peoplwe dont understand is the US is counting on the RV. people say are budget that keeps getting posponed is set on the RV. we will see but I think its on its way.

Apa pendapat anda? :)

RV tetap RV!!

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Friday, March 25, 2011

Dah RV?? : Berita Paling Hangat Hari Ini.


Saya ditanya oleh beberapa member,
"Boss.. Dah RV ke? Dengar cite dekat Iraq sudah RV..Other countries will be announce on Monday"

dan
" Salam. Saya dengar berita sudah RV di Iraq. Tapi di Iraq sahaja, negara lain belum diumumkan.."

dan.. "
aku ada baca dekat internet, kata sudah RV. Bos ada jual lagi tak?"

dan lagii.. lagii.. lagi....bila buat research sendiri dekat internet, memang ada pun "rumors-rumors" itu. (saya kategorikan rumors).

March 25th, 2011 11:05 am · Posted in DOOZIES

Posted Today, 10:13 AM

Good morning to the entire PD family,

I want to share a couple of things with you this morning as we move into the final stages of this extraordinary historic event. First I will share the robust intel we just received two hours ago. We’ve been told from our top source in Iraq that the ministers will be seated by tomorrow (Saturday night) our time. Our source is not sure when they will announce that the gov’t has been fully seated, but he has indicated the RV will be announced before March 31. Even if the RV takes place sooner, do not be surprised if we are not able to cash-in until Monday April 4th as they normally start the cycle on the 1st of the month, as many of you have heard this before.

I have received many emails how so many of you are hurting financially (OUR PRAYERS GO OUT TO EACH ONE OF YOU) and know this will be the shot in the arm we’ve been waiting for, so now is the time to get prepared. Please contact who you will be using to form your LLC’s in order to be fully prepared for the RV cash-in process.

Enjoy your weekend! Pray for the Iraqi people and our troops!

Donnie.,

Hehehe.. Macam mana nak menjawab ye?, Ok.. Meh sini nak kasitau. Saya akan menyentuh dari sudut/beberapa aspek yang tertentu, sama ada MUNGKIN YA, atau MUNGKIN TIDAK berdasarkan perkembangan yang berlaku semasa.


MUNGKIN TIDAK~!!!!! Keranaaaa...

Pertama) Untuk sesebuah negara itu mencapai tahap ekonomi yang betul-betul stabil dan mahu mengisytiharkan RV, beberapa perkara sudah pastinya telah selesai. Kiranya persedian menjelang RV telah dilakukan agar tidak berlaku kerumitan kepada sesebuah negara itu kelak. Apa yang saya lihat, ada perkara yang masih belum selesai dalam pentadbiran di Iraq. Contohnya Iraq belum melantik Naib Presiden Republik tersebut. Berdasarkan kepada kata-kata Ahli Gabungan Nasional yang mengatakan bahawa, biarpun Nouri Al Maliki (presiden Gabungan Nasional) mengatakan Iraq adalah negara paling stabil dirantau tersebut, situasi politik yang dialami oleh Iraq termasuk demonstrasi, dan terkejar-kejar menyelesaikan masalah kementerian keselamatan menyebabkan kelewatan dalam pungutan suara untuk melantik Naib Presiden Republik menyebabkan penundaan kepada pelengkapan pentadbiran Nouri Al Maliki.

Kedua) Khabar-khabar mengenai RV tersebut adalah kebanyakan diambil daripada Dinar Daddy. Biarpun ramai mengatakan mengambil dari sumber rakyat Iraq sendiri, namun setelah ditanya, (from whom and above) rantaiannya, akhirnya pergi kepada Dinar Daddy juga. Dan sebagai makluman, Dinar Daddy telah dibanned oleh para penganalisis Dinar Iraq sebagai berita yang paling tidak boleh dipercayai.

Ketiga) Jika telah diumumkan RV di Iraq, bermakna ada berita semasa di akhbar-akhbar Iraq. Contohnya berita di Alsumeria News. Boleh rujuk di SINI. Buat masa ini, tiada berita pun daripada laman tersebut yang mengatakan bahawa Dinar Iraq telah diapungkan di Iraq, sementelaah pula di negara lain.

Keempat) Jika telah ada pengumuman RV di Iraq, Adakah boleh diterima pengumuman RV hanya kepada warga Iraq, dan kepada warga negara lain, BELUM LAGI YAAA!!.Hehehe..

Kelima) Saya pernah dengar rumors yang mengatakan SUDAH RV. Tapi sekadar rumors sahaja. Kiranya ini bukan pertama kali. Boleh rujuk artikel saya yang lepas di SINI.

Bagi saya, RV yang diumumkan bersifat global, tidak hanya penduduk Iraq, tetapi kepada seluruh dunia. Dan sudah pastinya dihadiri ramai wartawan, dan diadakan sidang media secara besar-besaran. BUKAN diumumkan kepada warga Iraq dengan mengumpulkan di padang atau di kedai makan. :)

MUNGKIN YAAA~!! Kerana...

1) Tiada auction pada hari Khamis... Kenapa?? Entah la.. hehehe.. Petanda kepada RV adalah Iraq menghentikan Auction dinarnya di CBI. ( Petanda tidak bermakna sudah RV).

2) Jika Iraq diterima sebagai ahli WTO, maka RV boleh berlaku pada bila-bila masa. Hal ini kerana, syarat utama dalam penyertaan WTO, adalah Iraq perlu RV dinarnya 6 bulan sebelum persidangan WTO. Dan persidangan tersebut adalah pada Oktober 2011. 6 Bulan sebelum tu bila? April la jawabnya.. (masih dapat menyangkal bahawa sudah RV).

Itu sahaja antara analisa yang dapat saya buat. Apapun, berita yang disampaikan oleh rakan-rakan kepada saya, saya ucapkan terima kasih. Jika ditanya berapa percent kepercayaan boleh bagi, saya akan jawab "20% je boleh percaya", biarpun sana-sini sudah bising kata sudah RV.

Biarpun ia sekadar "rumors", ia tetap mengugat jiwa kecik saya ni !! :)

RV tetap RV ~!!



Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Thursday, March 24, 2011

Dari Blog Ali Maidin : DINAR IRAQ: TUNGGU ESOK


Banyak sms bertanyakan sudahkah rv. Malah ada yang mengatakan dinar sudah boleh ditukar di UK dan US. Wau. Ha ha. Fakta sms itu sendiri sudah tak betul. Macam mana nak percaya. Jika rv, maka kita boleh menukar dinar di seluruh dunialah.

Ya, esok baru berakhir rundingan samada Iraq akan diterima sebagai anggota WTO atau tidak. Menurut tok nujum Dinar, dengan penyertaan Iraq dalam WTO, maka sewajarnyalah Iraq mengapungkan dinarnya. Apakah Iraq akan berbuat demikian. Itu yang suspennya.

Jika sudah apung, saya akan maklumkan dalam blog ini. Jangan panik tak tentu arah. Lewat seminggu tukar dinar pun tak apa. Lambat tukar lambat dapat RM. Lambat dibelanjakan. Lambat habis. Ha ha.

Anda ada sedikit masa lagi untuk memiliki dinar. Peluang sekali seumur hidup. Wooo

Komen Admin ::

Tak Nak komen ape ape. No komen.

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Wednesday, March 23, 2011

Rumors : RV ke?


Bagi mereka yang berminat dengar rumors, ni nak kasitau. Telah dilaporkan dan disahkan bahawa SHABIBI muncul PAGI SEMALAM DI TV IRAQ DAN TV-TV LAIN yang memberikan ucapan bahawa nilai Dinar Iraq akan naik, dan semua denominasi yang lebih besar akan dihapuskan dari peredaran. Mereka boleh bertukar ke denominasi besar itu kepada denominasi kecil. Jadi mereka boleh menukar dalam IQD 25,000.00 dan mendapatkan denoms lebih rendah daripada nilai yang sama.

Ada juga rumors dari salah satu sumber meramalkan bahawa RV adalah pada hari Selasa atau Rabu (hari ini). Ini adalah berita yang sangat menarik dan telah dikatakan TELAH DISAHKAN. Bank-bank pula seharusnya ditutup sejak kemarin di IRAQ tetapi laporan underground mengatakan bahawa, ada bank yang buka, (overtime) dan dikatakan; terpaksa buka kerana MUNGKIN mereka sedang mempersiapkan untuk RV. Benar atau tidak, Wallahu a'lam..

Dari sumber lain juga ada mengatakan pengumuman RV adalah dalam masa 24 jam, atau 48 jam. Rate pula antara 3,87 $ dan $ 5 +.

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Note Semakin Kecil, Petanda RV sudah Dekat!

Sila Rujuk di sini : Central Bank Of Iraq



Berpandukan kepada Xe.com,Rate semasa IQD adalah seperti berikut..
1,000,000.00 IQD = 2,569.368 RM,

Dan bermakna 1 IQD bersamaan dengan :

1 IQD = 0.00256937 RM atau 1 RM = 389.201 IQD,

Dan merujuk kepada pasaran semasa, nilai bagi 50 IQD (Wang kertas) , bersamaan dengan RM 0.128468. Atau senang dijadikan cerita bahawa 50 IQD bersamaan 12 Sen.

Ok. Coin yang bakal berada dalam pasaran adalah coin 25 IQD dan 100 IQD. Bagi nilai 25 IQD, apabila diconvert kepada RM, menjadi :

25.00 IQD = RM 0.0642342,

atau disenangkan cerita 25 IQD adalah 6 sen. dan 100 IQD menjadi :

100.00 IQD = RM0.256937,

atau disenangkan cerita 100 IQD 25 sen.

Jadi sekarang ini, note kecil yang ada dalam pasaran, adalah 50 IQD = 12 Sen. Yang akan diperkenalkan pula 25 IQD = 6 Sen, dan 100 IQD 25 Sen. Dan semua bandingan yang saya buat ini adalah antara IQD dengan RM, belum lagi dengan USD, atau UERO.

Note 50 IQD yang berada di pasaran hari ini, merupakan note yang sangat kecil (biarpun ia wang kertas) dan amatlah sukar untuk digunakan dalam urusan domestik dan foreign. Tetapi mengapa pula kerajaan Iraq ingin mengeluarkan note yang lagiiiiiiiiiiiiii kecil pada masa akan datang, lantas mewar-warkan di CBI?

Apa tanda tu?? Hehehe..

RV tetap RV ...


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

DINAR IRAQ: KAD VISA DI IRAQ - Ali Maidin


Logiknya bagi sebuah negara yang kecil nilai matawangnya, maka ia memerlukan note yang berangka besar. Misalnya Indonesia ada 100,000 rupiah dan Turki pernah ada note 20 juta lirar. Bagi Iraq pula selepas kejatuhan nilai Dinarnya pada 2003, ia terpaksa mengadakan note 25,000 Dinar. Jikalau tidak, rakyat Iraq kena bawa duit berkepul apabila berbelanja di pasarnya. Ha ha.

Sebaliknya bagi negara yang tinggi nilai matawangnya, maka negara itu perlu ada note atau coin yang berangka kecil pula, Misalnya Kuwait yang ada note 1/4 (suku ) dinar dan coin 5 fils hingga 100 fils.

Sejak 2003 hingga kini, Iraq ada 7 note iaitu:

50 Dinar
250 Dinar
500 Dinar
1,000 Dinar
5,000 Dinar
10,000 Dinar
25,000 Dinar

Iraq telah bersedia dengan coin 25 Dinar dan 100 Dinar yang belum lagi dimasukkan ke pasaran. Sebarang pertukaran nilai dan note Iraq, sila rujuk di sesawang ini.

Jangan dengar atau percaya dari sumber lain. Hal wang Iraq, hanya sumber dari Bank Negara Iraq sahaja yang SAH. Wooo.

Kita masih menanti hasil rundingan IMF dengan pihak berkuasa Iraq berkaitan isu apungan Dinarnya. Tetapi isyarat semakin dekat apabila kad Visa telah dipelawa untuk diperkenalkan di Iraq. Tidak ada maknanya jika kad Visa diperkenalkan jika ianya tidak boleh digunakan di luar Iraq. Dan jika kad visa boleh digunakan di luar Iraq, maknanya Dinar Iraq sudah diperlakukan di luar Iraq. Lantaran itu, apa pak? Ya, engkau orang bakal menjadi jutawanlah!!!!

Woooo



Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Tuesday, March 22, 2011

Soalan : Ada Masalahkah Menyimpan Note Besar?


Tuutt..tuuutttt..
Tumpg tnye...

Dengar kate note2 besar 25k n 10k dh ley pkai ble dh RV..
Knpe ley smpai jd mcm tu..
Sthu ak rmai yg jual n bli sume note2 bsar..
Lgi2 note 25k..

Btol x??
Mntk pndangan otai2 iQD nie..

Berita ini sekadar rumors sahaja. Sebenarnya note-note yang ada di Iraq adalah boleh digunakan pakai, sama ada sebelum atau selepas RV. Jadi tanggapan yang mengatakan bahawa note-note besar tidak boleh digunapakai adalah satu tanggapan yang salah sama sekali.

Jika mengatakan bahawa note-note besar dimansuhkan, maka ia memang logik akan berlaku. Memang benar, bagi sesebuah negara yang kaya dengan hasil galiannya, tidak akan hidup merempat dan dalam kemiskinan selama-lamanya. Jalan keluar hanya dengan RV. Maka itu setelah RV, Iraq sebagai sebuah negara yang kaya tidak memerlukan note-note besar untuk urusan domestik rakyatnya, seperti note 25K dan 10K. Maka berkemungkinan note-note ini akan dimansuhkan serta merta setelah RV.


Bagaimana dengan nasib penyimpan note-note besar?


Insyallah tidak menghadapi masalah yang besar. Jika penghapusan note-note besar, maka ia tidak bermakna note-note yang kita ada sekarang ini tidak laku untuk digunapakai. Note yang kita ada TETAP SAH, dan LAKU di pasaran antarabangsa. Bezanya, setelah RV, para penyimpan note besar hendaklah terus menggunakan/cash in semua dinarnya ke bank-bank (dalam keadaan sudah memiliki akaun persendirian di bank tersebut), kerana duit yang mereka pegang, iaitu note 10K dan 25K berada dalam risiko jika disimpan dengan lebih lama.

Mengapa?

Kerana setelah RV, berkemungkinan besar ia seiring dengan pengenalan kepada rakyat Iraq dan dunia mengenai note baru IQD. Maka kerana itu, ada tempoh yang diberikan kepada rakyat/penyimpan dinar Iraq untuk menukarkan duit mereka kepada note-note yang kecil.Mungkin diberi masa selama 3 bulan, atau 6 bulan, atau setahun.

Hal ini pernah berlaku kepada Malaysia suatu ketika dahulu semasa pemansuhan note RM1000 dan RM500. Kerajaan Malaysia memberi masa selama 6 bulan kepada rakyat/penyimpannya untuk menukarkan note besar tersebut. Dan juga berlaku kepada negara-negara yang lain. TETAP ada tempoh masa. Jadi perkara yang sama juga akan berlaku kepada Iraq. Note yang ada ditangan kita ini, diberi ruang untuk ditukarkan di bank/money changer selama tempoh-tempoh yang diberikan oleh Kerajaan Iraq.

Bagaimana jika tiada tempoh langsung, RV sahaja terus note lama tidak boleh digunpakai?

1) Perkara ini MUSTAHIL dan TIDAK MUNGKIN berlaku, dan agak TIDAK MASUK AKAL. Iraq sebagai sebuah negara berdaulat, adalah tertakluk kepada peraturan dan prosedur penukaran note yang telah ditetapkan oleh IMF. Tambahan pula Iraq akan menyertai WTO tidak lama lagi. Jadi Iraq tidak boleh sesuka hati menukarkan notenya dengan melanggar akta prosedur penukaran matawangnya yang telah ditetapkan IMF. Sebarang pelanggaran akan dikenakan hukuman, dan matawang baru yang diperkenalkan oleh Iraq sebagai mengganti serta merta note besar menjadi TIDAK SAH.

2) Penyimpan Dinar Iraq yang teramai adalah orang US dan Israel.Dan US adalah negara yang hampir bangkrap,mengharapkan dapat melunaskan hutangnya kepada negara China dengan membayar hutang tersebut dengan Dinar Iraq. Jika Iraq menukar matawangnya, Iraq mungkin berdepan sekali lagi dengan serangan US. Iraq sudah tentunya tidak mahu menerima nasib malang kali kedua disebabkan perkara ini.

Kesimpulannya, menyimpan note besar, tidak bermasalah dengan permasalahan ini. Duit kita tetap laku. Cuma bezanya dengan menyimpan note kecil;

sekiranya kita menyimpan note besar, bila sahaja RV, kita kena tukar terus kerana tempoh masa yang singkat (3 bulan, 6 bulan, atau setahun)

bagi penyimpan note kecil, mereka masih boleh pegang dan simpan ditangan mereka berbanding mereka yang menyimpan note besar. Mereka boleh melengahkan urusan penukaran di bank/money changer. Maklum sahaja, sekiranya berlaku RV KALI KEDUA, mereka masih berkesempatan merasa, berbanding mereka yang pegang note besar yang terpaksa cash in di bank/money changer bile RV.

Harap penjelasan ini dapat merungkaikan permasalah tuan yang bertanya di sini.


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Monday, March 21, 2011

Adakah Iraq Mampu Membeli balik Dinarnya di Pasaran Dunia?



Purata lelongan sehari IQD berjumlah USD 100juta

USD 100juta x 7 hari = USD 700juta

USD 700juta x 4 minggu = USD 2,800juta

USD 2,800juta x 12 bulan = USD 33,600juta/33.6bllion

USD 33.6billon x 8 tahun = USD 268.8billion

Sebenarnya IQD yg dilelong sama seperti melelong minyak iraq dgn harga yg murah. Rezab minyak Iraq bernilai 10 trillion dollar.Jadi jumlah IQD yangg telah dilelong iaitu USD 268.8Billion adalah hanya 2% daripada jumlah rezab minyak Iraq.

Jadi tidak menghairankan, CBI masih melelongkan Dinarnya. Negara tokey minyak. Jadi persoalan adakah Iraq mampu membeli balik dinar Iraqnya di pasaran dunia, jawapannya, SUDAH PASTI~!!

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

RV : Kita Menanti Detiknya Tiba


Perdana Menteri Nouri Al Maliki semalam telah memberikan tanggungjawab mengkaji kadar tukaran (exchange rate) IQD kepada Dr Sinar Shabibi, Gabenor Bank Iraq. Buat masa sekarang ini, kita menunggukan pengumuman dari Shabibi. Dan pada hari rundingan tersebut juga gabenor Bank Kuwait datang ke Iraq untuk menyelesaikan urusan 21 Billion USD untuk menarik balik chaper 7 PBB (berkaitan dengan sekatan ekonomi keatas Iraq, mengenai urusan perdagangan matawang Iraq di pasaran dunia). - Artikel saye yg lepas.

Manakala terpanas juga bahawa laporan yang pengeluaran minyak Iraq; dijangka dikeluarkan sebanyak 3 juta tong sehari menjelang akhir tahun 2011. Memang banyak. Bahkan harga minyak telah melonjak ke USD 100.00 setong akibat krisis Timur Tengah sekarang ini (bajet Iraq jangka hanya 70.00 setong sahaja). Dan bank Negara Iraq sendiri akan pastikan Dinar Iraq RV seiring dengan harga pasaran minyak dunia ketika ini.

Nampak gayanya semakin hari semakin banyak perkara yang menarik berlaku di Iraq yang memungkinkan Dinar Iraq akan RV secepat mungkin. Pegawai IMF pun sekarang masih ada di Iraq sejak 18 Mac lalu, untuk urusan perdagangan dan RV Dinar Iraq ini. Apapun kita doakan agar Dinar RV dalam masa terdekat. Insyallah. RV tetap RV~


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Sunday, March 20, 2011

Soalan : Kenapa Nilai Masih IQD1170?



Ada yang bertanya saya;

kalau tgk curency converter mcm jauh lg nak ke 1 usd = 0.01 paling kurang.

ni currency semasa :

1 USD = 1,178.50 IQD 1 IQD = 0.000848536 USD

apatah lg nak ke 1 usd = 1 iqd ...jauh tu..makan tahun gak kot..

Jika nak ikut Flow naik secara perlahan-lahan, maka memang akan nampak seperti saudara nampak. Jika difikir logik, maka begitulah jawapan yang kita akan pikirkan. Yelah, mengapa nilai 1 Dollar =IQD 1170 sejak dari dulu lagi?? Sedangkan dari segi ekonomi yang semakin bangkit, nilai itu telah/boleh mencapai USD1 = IQD700 atau 600, bukankah begitu??

Sebenarnya tidak memelikkan sangat. Iraq MEMANG telah menambat nilainya agar tidak berlaku kenaikan. Menambat nilai 1170 sejak lebih setahun yang lepas (sedangkan sebelum itu berlaku kenaikan dari hari ke hari).

Mengapa kerajaan Iraq membuat begitu?

Ada sebabnya yang tertentu. Jika anda mengkaji, untuk menstabilkan ekonomi sesebuah negara, memerlukan peracangan yang rapi. Dalam keadaan Iraq dan rakyatnya mengetahui mereka mempunyai reserve minyak yang banyak, selaku negara pengeluar minyak no 2 dunia dan gas asli no 1 dunia, sudah tentunya satu perancangan rapi perlu diatur agar tidak berlaku kacau bilau semasa RV nanti.

Tetapi apa relevannya dengan menambat nilai USD1 = IQD1170?

Ada relevannya. Cuba bayangkan, sekiranya kerajaan Iraq tidak menambat matawangnya, sudah pasti ramai rakyat Iraq akan menyimpan IQD di rumah mereka. Dengan pendapatan perkapita rakyat Iraq lebih kurang IQD400,000 sebulan, sudah tentunya membuatkan mereka menjadi jutawan jika berlaku RV.

Mengapa saya berkata begini?

Ok, rakyat Iraq yang bekerja kerajaan/bekerja sendiri, sudah pastinya dapat melihat IQD semakin berganjak naik di pasaran Forex Market. Dan keadaan ini sudah tentunya membuatkan mereka menyimpan, dan terus menyimpan pendapatan yang mereka terima setiap bulan. Mereka semakin malas bekerja. Maklum sahaja, buat apa kerja, nanti kan nak jadi jutawan???

Hal ini sudah pastinya membuatkan ekonomi Iraq semakin merudum. Bayangkan rakyat Iraq menjadi manusia yang malas, menunggu RV berlaku dengan nilai yang tinggi, jika mereka dapat saksikan matawang mereka semakin berganjak di pasaran forex.

Mereka menantikan kuasa beli mereka meningkat. Mereka menantikan RV itu menjadi dari USD1 = 1170, menjadi USD1= IQD600 dan terus menjadi USD1 = IQD200, dan seterusnya dan seterusnya, hinggalah menjadi USD1=IQD0.32. Dan dalam keadaan ini, sudah pastinya ekonomi Iraq akan RANAP!!

Yelah, semua menyimpan duit di bawah bantal, siapa yang nak bekerja??

Jadi bagaimana nak elak semua ini?? Hanyalah dengan menambat nilai IQD nya. Itu sahaja solusinya.

Ini baru satu reason. Masih ada banyak reason yang relevan.

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Friday, March 18, 2011

Iraq Sedia Anjur Liga Arab, Lantik Iyad Allawi Sebagai Setiausaha Agung Liga Arab Yang Terbaru


Dinar Iraq semakin lama, semakin dekat nampaknya nak RV. Stok semakin susah, permintaan pula makin bertambah. Dengar kata bulan April ini, apapun wallahua'lam.

Isu yang saya nak sentuh di sini ialah Liga Arab. Liga Arab adalah salah satu kunci kepada pengapungan Dinar Iraq tak lama lagi. Sepertimana kunci RV lain seperti WTO dan IMF.

Liga Arab akan dilangsungkan pada 15 Mei ini di Baghdad, Iraq. Iraq akan menjadi tuan rumah buat kali pertama bagi Sidang negara-negara arab ini. Sidang ini sepatutnya dilangsungkan pada 29 Mac ini, tetapi terpaksa ditunda atas permintaan beberapa menteri luar negara Arab disebabkan oleh kekacauan di beberapa negara Arab ketika itu. Iraq sebenarnya sudah bersedia untuk anjurkan sidang ini dan ia telah dinyatakan oleh Setiausaha Akhbar PM Iraq, Ali al-Moussawi yang menyatakan bahawa Iraq sudah bersedia lama untuk anjurkan sidang ini.

Sidang Liga Arab amat penting kepada negara Iraq bagi pengiktirafan negara mereka di dunia Arab. Inilah kali pertama negara Iraq anjurkan sidang ini sejak liga Arab ditubuhkan. Bahkan pada zaman pemerintahan Saddam Hussin pun, Iraq langsung tidak dipandang oleh negara Arab lain untuk anjurkan sidang ini.

Sidang Liga Arab ini juga penting sebagai petunjuk untuk pengunduran sepenuhnya askar US pada hujung tahun ini. Jika ia benar-benar berlaku, jelas bahawa RV semakin dekat, dan impian kita semua semakin lama, semakin hampir. Mudah-mudahan PM Iraq umumkan dinar RV pada sidang ini nanti.

Sebab itulah boleh dikatakan bahawa Sidang Arab amat penting bagi pengapungan Dinar Iraq. PM Iraq, Nouri al-Maliki sendiri akan usulkan idea untuk tubuhkan Pertubuhan Perdagangan Arab (Arab Trade Organization), sama seperti WTO. Pertubuhan ini adalah kerjasama ekonomi dan perdagangan antaranya dalam urusniaga pengeluaran minyak, industri dan komersil antara negara-negara Arab. Ianya ditubuhkan untuk menjaga kepentingan perdagangan negara-negara Arab menjelang 2020 nanti.

Jika ia benar-benar berlaku, bukan setakat RV ke 1 USD, mungkin dinar Iraq akan mencecah 3.20 USD, sepertimana sebelum perang dahulu. Atau mungkin atasi matawang Kuwait dan Arab Saudi tak lama lagi. Ianya tak mustahil berlaku bilamana melihat hasil masyhul bumi Iraq yang melimpah ruah dan banyak itu.

Bahkan yang paling menggemparkan ialah apabila PM Iraq, Nouri Al Maliki usulkan bekas PM Iraq, Iyad Allawi untuk mengisi jawatan Setiausaha Agong Liga Arab yang telah dikosongkan oleh Amr Moussa. Amr Moussa kosongkan kerusi ini kerana sedang menunggu arahan untuk menjadi Presiden Mesir yang baru menggantikan Hosni Mubarak.

Jika ia dipersetujui, ianya satu pengiktirafan buat negara Iraq. Takkanlah Iyad Allawi nak biarkan negara dia ditertawakan oleh negara Arab lain kerana matawang bernilai rendah. Mestilah Iyad Allawi dan Nouri Al Maliki akan bertindak dan usahakan agar matawang mereka sebaris dengan negara Arab yang lain. Dinar Iraq mesti diapungkan untuk buktikan pada negara Arab lain, bahawa Iraq bukannya negara miskin dan papa kedana. Jelas dan tegas bahawa Liga Arab adalah antara kunci kepada pengapungan Dinar Iraq tak lama lagi..insyaALLAH…jika ia sebagai kunci, tentu tersenyum lebar kita selepas membaca posting ini...


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Wednesday, March 16, 2011

Menanti Keputusan RV diumumkan.


Info terbaru pada hari Ahad, Perdana Menteri Nouri Al Maliki sudah memberikan tanggungjawab mengkaji kadar tukaran (exchange rate) IQD kepada Dr Sinar Shabibi (CBI). Buat masa sekarang ini, kita menunggukan pengumuman dari Shabibi. Dan pada hari rundingan tersebut juga gabenor Bank Kuwait datang ke Iraq untuk menyelesaikan urusan 21 Billion USD untuk menarik balik chaper 7 PBB (berkaitan dengan sekatan ekonomi keatas Iraq, mengenai urusan perdangan matawang Iraq di pasaran dunia). Nampak gayanya semakin hari semakin banyak perkara yang menarik berlaku di Iraq yang memungkinkan Iraq akan RV secepat mungkin, dengan beberapa perkara telah diselesaikan oleh Nouri Al Maliki sebagai Perdana Menteri.

Pada tarikh 18/3/2011 ini, wakil daripada IMF, WTO dan sekumpulan wakil dari US akan bertandang ke Iraq. Dikatakan pertemuan ini adalah membincangkan dengan lebih mendalam mengenai rate IQD yang akan diletakkan kelak. US semakin tidak sabar-sabar menunggu RV diumumkan oleh Shabibi, memandangkan Nouri Al Maliki baru sahaja memberi lampu hijau kepada Shabibi untuk membuat pengumuman tersebut.

Berkemungkinan rate kenaikan IQD adalah sama seperti Era Saddam, iaitu $3.22 dan ditambah 20% dari keadaan semasa sekarang ini. Apapun buat masa sekarang ini, keputusan pengumuman itu adalah terletak diatas tanggungjawab yang diberikan Maliki kepada Shabibi. Harus di ingat, Shabibi pernah bekerja dengan IMF satu ketika dahulu, namun, sekarang ini bos nya adalah Nouri Al Maliki.

Tambahan berita Kerajaan US akan bangkrap pada pertengahan bulan 4 ini menjadi sebab utama pertemuan itu diatur untuk membincangkan apungan/RV dinar Iraq ini yang perlu dijalankan serta merta. Dan kini, Iraq sudah menuju fasa akhir rundingan menjadi ahli WTO. Oleh itu, IQD perlu diapungkan supaya bulan 12/2011 nanti, IQD akan stabil di pasaran semasa.


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template