Wednesday, February 9, 2011

Anggaran Rate Dinar Iraq : Pendapat 1 Dinar USD 0.10 disanggah.


Dinar dijangka diapungkan dengan nilai USD 0.10 = RM 0.30 Tunggu saat dan detik sahaja dari sekarang...Dijangka Bulan Mei sebelum Negara IRQ mengangotai WTO 6 bulan dari sekarang.Syukur.

Kepada sahabat yang rasa wang simpanan IRQDnya tidak mencukupi, masa untuk mengumpul masih ada...“PELUANG YANG BESAR ITU DATANG SECARA TIBA-TIBA.DATANG TIDAK MENENTU MASA.DATANG TIDAK MENENTU MASA.DATANG DISAAT KITA KESEMPITAN ATAU KESUSAHAN. NILAILAH PELUANG ITU DENGAN SECARA BIJAKSANA. REBUTLAH PELUANG YANG BESAR ITU, KERANA PELUANG YANG BESAR ITU BOLEH BERLALU DENGAN TIBA-TIBA. JANGAN JADIKAN SERIBU ALASAN UNTUK TIDAK MEREBUT PELUANG YANG BESAR ITU!”

Allahyarham Profesor Dr. Hamka.

P/S : Kalau ada yang mengatakan USD 1 keatas anggaplah ianya sebagai rumors sahabat semua.
Wallahualam.

Rate USD0.10 ini hanya rumors yang belum tentu lagi. Dari beberapa rumors yang ada saya pernah membaca pendapat seorang pakar ekonomi yang mengatakan berdasarkan kajian beliau CBI akan mengumumkan rate yang tidak terlalu rendah dan tidak terlalu tinggi. Menurutbeliau rate yang dianggap rendah adalah $1.50 dan paling tinggi sekitar $3.50 nilainya.

Memang diakui nilai sebenar IQD dikatakan dari $6.00 -$12.00 nilainya. Maka itu setengah rumors menyatakan IQD akan diapungkan pada rate antara $5.00 hingga $6.00 lebih. Tapi menurut ekonomist tersebut CBI tidak mungkin mengapungkan mata wangnya dengan begitu tinggi sehingga $5.00 atau $6.00 lebih. Paling tinggi pun adalah sekitar $3.50 dan paling rendah pula sekitar $1.50 ratenya. Dalam kata lain bagi saya ia tidak mungkin diapungkan rendah di bawah paras $1.00 apalagi dengan rate USD0.10 yang begitu ciput!

Apakah kesannya jika CBI mengapungkan IQD dengan begitu tinggi sehingga $5.00 lebih atau dengan begitu rendah sehingga di bawah $1.50 nilainya? Kedua2 keadaan terlalu tinggi atau terlalu rendah ini boleh membawa kesan negatif pada perekonomian
Iraq.

Jika terlalu rendah sehingga di bawah paras $1.50 akan menyebabkan pemborong besar mata wang dunia memborong IQD kerana mereka tahu nilai sebenar IQD adalah melebihi $5.00 nilainya! Dan ini dikatakan akan menjejaskan reserve negara
Iraq kerana akan dikuasai oleh pemborong mata wang Iqd tersebut.

Manakala jika diapungkan terlalu tinggi sehingga $5.00 atau $6.00 akan menyebabkan kebanyakan pemegang iqd akan menjual iqd mereka yang sudah tentu akan memberi implikasi negatif pada mata wang iqd pula.

Maka itu kata pakar ekonomi tersebut Iraq akan hanya mengapungkan iqd dengan rate antara $1.50 hingga $3.50 saja iaitu tidak terlalu rendah dan tidak terlalu tinggi.

Jadi cuba bayangkan jika iqd diapungkan pada harga yang begitu rendah sehingga USD0.10 itu?
Tidakkah ia akan diborong oleh pedagang besar mata wang dunia?

Maka itu saya yakin iqd akan diapung pada nilai yang dikatakan oleh pakar ekonomi tersebut iaitu antara $1.50 -$3.50 nilainya. InsyaAllah....

Kata saya :

Jika dengan nilai 1 Dinar USD 0.10 pun, kita tetap untung. Kalo jika nilai 1 Dinar = USD3.00, kita lagi lagi lagi lagi lagi lah untung.. Apa tunggu lagi?? Jom tukar sekarang!! Maka itu peluang anda untuk membeli ferrari masih terbuka lagi. Hhehehe..

Share/Bookmark

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template