Tuesday, March 1, 2011

Isu Mengecilkan Nilai : 3 Zero


Pembuangan 3 kosong (3zero) daripada note besar menjadi note-note yg kecil benar-benar berlaku. Berita daripada sumber-sumber Soheh Bank Iraq, pelaksanaan itu adalah bertujuan untuk mengurangkan inflasi dan juga mewujudkan keseimbangan ekonomi dari dalam dan luar negara. Ia juga dapat meningkatkan tahap liberalisasi ekonomi dan mengukuhkan kepercayaan orang ramai dan negara pada mata wang baru.

Namun pun demikian, keadaan ini dijalankan secara berperingkat agar dapat menyokong usaha-usaha untuk mencapai kestabilan ekonomi dan merangsang pelaburan dan pertumbuhan di Iraq, serta memberikan isyarat kuat untuk lembaga-lembaga antarabangsa terutama Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) untuk reformasi lanjutan ekonomi Iraq dan usaha untuk mematuhi prosedur dan tuntutan lembaga-lembaga tersebut.

Biarpun note ini dibuang kosong, ia tidak mempengaruhi Note IQD yang kita ada sekarang. Jika kita pegang 25K, bermakna setelah RV kita kena menukar IQD25,000 tersebut di Iraq dengan note yang lebih kecil (kalo 25,000 menjadi 1000 keping Note 25IQD). Dan ia juga tidak bermakna note anda pegang kini dinilaikira menjadi kecil (25,000 menjadi 25IQD).

Yang pasti, berita mengenai "pemadaman 3 Zero" ini juga menjadi berita gembira kepada kita semua. Ini bermakna RV sudah semakin dekat dengan kita. Pelaksanaan yang dibuat (pemadaman 3 Zero pada note besar) akan menguatkan RV bukan tahun depan, Insyallah tahun ini juga~!!

RV tetap RV .. ~!!

Share/Bookmark

2 comments:

Anonymous said...

Salam,,,
jika benar berlaku,adakah tuan ada buat servis penukaran kepada note kecil ini?
Jika baru ingin membeli,adakah tunggu jer keluar note kecil or tuan sudah ada jual note kecil?

AdminDinarIraq said...

Saya memang ada jual note kecil. Tapi tidak banyak. Dan harganya pula adalah mahal.

Dealer kepada saya ada beritau, sekiranya berlaku pertukaran note, dia akan uruskan untuk menukarkan note besar kepada note kecil. Jadi diharapkan kebimbangan yang ada pada saudara dapat dikurangkan.

Post a Comment

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template