Sunday, February 6, 2011

Antara Punca Kejatuhan Pound Egypt : Rakyat Yang Melihat Masa Depan


Daripada maklumat yang saya baca daripada akhbar Iraq DISINI, telah berlaku perubahan besar dalam jatuh-naik matawang Pound Egypt selain daripada berlaku Rusuhan iaitu kerana rakyatnya yang "terlampau celik", melihat potensi Dinar Iraq sebagai pelaburan masa depan.

Hal ini telah menyebabkan Duit Iraq yang diseludup dan dijual di bank-bank domestik Iraq,Money Changer dan lain-lain menjadikan pertukaran matawang Pound Egypt kepada Dinar Iraq sebagai satu perniagaan yang menguntungkan kepada mereka.Satu hal yang tidak disedari adalah, sekiranya ramai yang membeli dinar Iraq ( Boleh dikatakan nisbah 100 orang penduduk Egypt, 1 orang menyimpannya) ia akan memberi impak yang tidak baik kepada ekonomi negara tersebut. Kejatuhan Pound Egypt yang amat ketara dilihat sebagai satu fenomena "celik" dikalangan rakyatnya. Falsafah "Change For Future Investment" ini bagaimanapun tidak berlaku di Negara Malaysia.

Mengikut sumber juga, Bank Negara Mesir telah terkesan dengan keadaan ini dan menjebakkan mereka turut serta dalam penjualan Dinar Iraq ini.

Jadi dimana peranan anda di saat ini? Saranan saya, tukarlah RM anda kepada IQD sebelum terlambat. Tidak menyimpan banyak pun, sikit pun tidak mengapa.

Share/Bookmark

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template