Tuesday, February 8, 2011

Iraq : Ke Arah Memantapkan Dan Pemulihan Berganda Ekonomi Iraq


Berita Terkini :Parlimen akan meneruskan perdebatan mengenai anggaran Kewangan Negara Iraq pada hari Ahad

Pada hari Ahad yang lepas kerajaan Iraq telah meluluskan anggaran Bajet 2011 yang mana telah disesuaikan dengan peningkatan sebanyak tiga bilion dolar menjadi 81,9 bilion dolar, sementara anggaran defisit pula iala $ 13300000000. Jurucakap Kerajaan Iraq, Ali al-Dabbagh menjelaskan melalui "Alsumaria News" bahawa, Jemaah Menteri telah memberikan kuasa kepada Menteri Kewangan untuk menguruskan pinjaman dari Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa.

Kabinet memutuskan satu keputusan untuk meluluskan peruntukan sebanyak $ 900 juta untuk membeli pesawat, F-16, di bawah perubahan yang terkandung dalam draft RUU anggaran 2011, juga sepakat untuk melakukan perubahan harga pada setiap barel minyak menjadi 76,5 dolar, dan oleh dua juta dan dua ratus ribu barel per hari. Keputusan ini diputuskan pada sidang pertemuan rutin yang dilaksanakan pada 26 Haribulan yang lepas.

Awal bulan lalu juga Kabinet telah meluluskan anggaran secara umum untuk 2011 berkenaan nilai defisit Iraq, iaitu sebanyak $ 12 bilion dan akan ditutupi oleh jumlah baki daripada anggaran tahun sebelumnya dengan meminjam kewangan daripada sumber dalaman dan luaran, yang mana telah mencatatkan bahawa pendapatan diramalkan dijangka 66700000000 dolar, sementara pengeluaran sebanyak 78700000000 dolar, defisit $ 12 bilion, dan menunjukkan bahawa perhitungan pendapatan dari eksport minyak mentah pada peringkat $ 73 per barel pada peringkat 2.000.250 BPH, yang 150 ribu barel minyak mentah minyak dieksport dari wilayah Kurdistan.

Sumber-sumber yang disahkan dari Parlimen Iraq bahawa pertemuan berikutnya selepas ini akan berkisar mengenai perbahasan dalam merangka draft sebenar selepas mendengar laporan jawatankuasa kehadiran kewangan dan ekonomi dari Menteri Kewangan dan para ahli.Sumber itu juga mengatakan dalam sebuah wawancara untuk "Alsumaria News", "bahawa Speaker Parlimen Iraq Osama Nujaifi mengadakan 31 pertemuan, yang juga berlangsung pada hari ini dan dihadiri oleh 206 wakil, berterusan hingga minggu depan.

Sumber yang mempunyai kesahihan yang tepat melaporkan bahawa "Dewan menyelesaikan pembacaan kedua dari draft anggaran 2011 dunia saat ini", mencatatkan bahawa "pertemuan berikutnya akan membahas draft anggaran setelah mendengar laporan dari jawatankuasa kewangan dan ekonomi kehadiran Menteri Kewangan, Rafie al-Issawi dan ahli. "

Dewan Perwakilan Iraq pagi ini, yang merupakan pertemuan ke-31, dibawah pimpinan Ketua Sidang Parlimen, Osama Najafi dan dihadiri 206 timbalan, sedangkan sumber-sumber yang disahkan di parlimen bahawa pertemuan akan melihat pembacaan kedua-dua undang-undang persekutuan dalam rancangan anggaran kewangan untuk 2011 selepas menambah baik pindaan untuk itu.

Sumber : http://www.alsumarianews.com/ar/1/17091/news-details-.html

Share/Bookmark

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template