Monday, March 28, 2011

Kata-Kata Peransang Kepada Pemilik Dinar


Iqd melalui zaman paling sempit sehingga jatuh ke tahap paling buruk dalam sejarah peradaban matawang irq. Apabila kerajaan dibentuk di bawah pimpinan Al Maliki beliau melalui zaman kritikal ini. Dengan janji yg telah ditabur semasa pilihanraya beliau sedar beliau perlu melakukan sesuatu bagi memastikan nilai iqd tidak terus jatuh. Dalam masa yg sama pembangunan iraq juga perlu seiring walaupun tanpa nilai pada iqd. Beliau telah bertungkus lumus merangka pembangunan pada nilai matawangnya. Sehingga beliau dan barisan exconya mencdgkan agar matawangnya dilelong pada pasaran antarabangsa. Kenapa keadaan ini berlaku? Tidak lain tidak bukan adalah untuk memastikan matawangnya tidak terus jatuh. Untuk mengapungkan iqd pada saat2 sebelum ini adalah amat tidak bersesuaian kerana keadaan domestik yg masih belum bersedia. Saya pendekkan begini:

1.Melelong matawang bukanlah boleh dibuat sesuka hati. Ianya mesti dgn kelulusan IMF dan beberapa badan dunia lain. Dengan jaminan yg dikeluarkan oleh IMF sajalah menjadikan iqd ini berjaya menambat hati bank2 pusat hampir 39 buah negara. Sekiranya gabenor2 bank dunia ini percaya dgn iqd yg bukan calang ilmunya dalam matawang kenapa mesti timbul soal scam? Saya tak percaya kalau kita katakan gabenor2 ni telah tertipu. Kalau dia yang menipu saya percayalah.

2. Ada juga yg mengatakan nilai nya akan dibuang 3 kosong. Pendapat ini adalah terlalu dangkal dan logik matematiknya adalah tidak konsisten. Sekiranya keadaan ini berlaku saya percaya hari ini Al Maliki umum RV besok kepalanya akan terpisah dari badan kerana sekiranya penghapusan 3 kosong nilai iqd ini adalah tidak berubah malahan boleh menjadi semakin menguncup. So buat apa RV? kalau hasilnya tetap sama. Saya yakin Al Maliki tak sebodoh itu saudara.

3. Penghapusan note 25k, 10k dan 5k. Keadaan ini berkemungkinan akan berlaku. Tapiii... saudara jgn risau. Seingat saya duit 1 sen dulu pun ambil masa satu tahun untuk penghapusan. Lepas setahun ditambah lagi masa kalau tak silap saya 3 bulan. Ini period duit yg lemah nilainya. Tiada yang mharap pada coin ini begitu pun kerajaan mengambil masa yg agak lama untuk coin ini dihapuskan.

Kalau kita lihat pada trend matawang dunia, sesebuah negara yg mempunyai nilai wang yg tinggi akan rendahlah angka notenya. Saya mengambil contoh Dinar Kuwait paling tinggi 50 dinar.. poundsterling pun sama.. USD pun mcm tu juga. Saya beranggapan sekiranya iqd ini setelah diapungkan menjadi $3.22 atau $3.78 maka langkah yg sama akan diambil oleh kerajaan iraq iaitu merendahkan angka notenya. Mungkin sama dengan Kuwait, UK mahupun US. Sekali kita jangan terlalu risau memikirkan keadaan ini. Ianya mungkin akan berlaku tetapi penghapusan itu semestinya akan diwartakan sebagai suatu zon masa pertukaran ( time period). Masa ini lah yg kita perlu alert.. jangan terlepas. kena sentiasa ikuti perkembangannya dalam web CBI.

Dibawah ini saya selitkan sedikit kata2 perangsang kepada semua pemilik dinar:

Tahun ini kita akan mengalami tarikh yg jarang berlaku.iaitu 1.1.11, 1.11.11. 11.1.11 dan 11.11.11. Bukan setakat tu saja,, cuba ambil 2 no terakhir dimana tahun kita dilahirkan dan tambah dgn umur kita pada tahun ini dan keputusannya ialah 111. Kenapa ianya berlaku tahun 2011? kenapa tak 2010,@2009. Dalam bulan oktober 2011 ni juga akan ada 5X ahad,5X isnin,dan 5X sabtu. Keadaan ini berlaku setiap 823 sekali. Menurut Feng shui cina ini adalah tahun kekayaan ataupun lebih dikenali sebagai " beg kekayaan"... Ha ha ha.. jgn terpesong akidah korang sudah.. Tapi kena ingat.. kita org islam dengar boleh percaya jgn. Nasihat saya sesiapa yg belum memiliki iqd ni beli lah sedikit..

Petikan daripada Forum


Share/Bookmark

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template