Tuesday, April 19, 2011

Dinar Iraq : Istilah Istilah Yang Perlu Anda Faham.


Dibawah ini beberapa istilah tertentu, yang mungkin menjadi ketakutan kepada sesetangah pihak kerana ketidakfahaman mereka. Di bawah ini ada penerangan salah seorang Ahli Group Dinar Iraq Terkini di Facebook. Moga mendapat manfaat bersama.

Ada 5 istilah yang sering kedengaran sekarang sebagai kebarangkalian yang bakal terjadi dalam currency IQD :

1) Lop/Cutting off
- Melibatkan pembuangan 'zero' yg banyak dari matawang.Cuma terjadi pada negara yang mengalami inflasi yang sangat teruk seperti di Zimbabwe suatu ketika dulu dimana rakyat mereka terpaksa membawa trilion wang semata2 untu membeli sebuku roti.

- Contoh IQD1 = USD0.00085 :
IQD25k (USD21.25) akan dibuang 3 kosong menjadi IQD25. Dan IQD25 ini tetap bernilai sama seperti IQD25 mengikut currency ketika itu.Maka IQD25 = USD0.02

2) Re-denomination (RD)
- Melibatkan negara yang mempunyai supply matawang besar yang berlebihan didalam dan luar negara.Jadi,mereka terpaksa mengecilkan matawang mereka untuk mengurangkan penghasilan wang baru.Apa yang berbeza adalah nilai matawang tersebut selepas dikecilkan adalah sama seperti sebelum dikecilkan.

- Contoh IQD1 = USD0.00085 :
IQD25k (USD21.25) akan dibuang 3 kosong menjadi IQD25. Dan IQD25 ini tetap bernilai sama seperti IQD25k mengikut currency ketika itu.Maka IQD25 = USD21.25

3) Re-valuation (Gradual growth RV)
- Melibatkan negara yang mempunyai matawang yang sangat rendah,tetapi mempunya ekonomi yang sedang membangun,sumber bumi yang banyak,kerajaan yang membangun,tetapi memerlukan masa untuk benar2 stabil.Jadi,ini adalah langkah yang paling selamat dalam memastikan penukaran matawang tidak membawa kesan buruk dalam kadar inflasi dan ekonomi negara.

- Contoh IQD1 = USD0.00085 :
IQD25k (USD21.25) ini akan dinilai semula mengikut perbandingan matawang negara lain dan akan diberi currency yang baru.Dan akan meningkat secara berperingkat2.Mungkin 1IQD = USD0.001...diikuti 1IQD = USD0.01...dan diikuti 1IQD = USD0.10..memakan masa yang lama untuk memberi kebaikan kepada investor.

4) Revaluation (Instant RV)
- Melibatkan negara yang mempunyai matawang yang sangat rendah,tetapi mempunya ekonomi yang sedang membangun,sumber bumi yang banyak,kerajaan yang membangun,dan menunjukkan pembangunan dalam kestabilan negara dengan pantas.

- Contoh IQD1 = USD0.00085 :
IQD25k (USD21.25) ini akan dinilai semula mengikut perbandingan matawang negara lain dan akan diberi currency yang baru.Dan peningkatan currency berlaku secara aggresif.1IQD = USD1 ataupun 1IQD = USD3.5.

5) Re-denomination (RD) and Re-valuation (RV)
- Seperti yang diterangkan diatas.Cuma selepas sesuatu matawang dibuang 'kosong',akan diberi currency baru yang lebih tinggi dari sebelumnya.
- IQD25k (USD21.25) akan dibuang 3 kosong menjadi IQD25. Dan IQD25 ini akan diberi currency baru yang lebih tinggi mengikut perbandingan matawang negara lain.Sama ada secara agresif ataupun secara berperingkat2.(Instant or Gradual Growth).

Terdapat banyak rumor yang keluar mengenai perbincangan RV dan RD. Dan memang majoritinya banyak yang memilih option ke 4 dan 5 sebagai possibility yang akan berlaku. Kita dapat melihat sekarang Iraq cuba meningkatkan pertahanan negara mereka dan memajukan sektor ekonomi dengan meningkatkan pengeluaran minyak secara drastik. Jadi,tidak mustahil untuk IQD mencapai semula kuasa belian 1IQD = USD1.17(minimum) seperti yang diura2kan.

Sumber : TheIraqiDinar

p/s : Maaf jika info yang saya beri salah.Bergantung pada pemahaman saya dan sekadar memberi kemudahan kepada yang lebih berminat mambaca info dalam bahasa Malaysia.

Author : Abe Kun.


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Saturday, April 16, 2011

Dinar Iraq : Apa yang perlu anda tahu


1) TV Iraq telah menyiarkan berita mengenai "projek 3 zero" yang akan dilaksanakan kerajaan Iraq bagi mengatasi masalah inflasi dan mengubah sistem ekonomi Iraq.

JUGA dalam Radio Free Iraq telah menyiarkan ke udara sebuah wawancara Dr Mohammed Salleh bahawa bank di Iraq sedang bersiap sedia untuk melaksanakan dasar kenaikkan tiga sifar daripada Dinar Iraq bagi mengatasi masalah pengurusan matawang terutamanya soal inflasi yang mencecah 28 trilion Dinar Iraq. (Perhatian, ini berita bukan Rumors.)

2) Central Bank Of Iraq telah bersiap sedia untuk memulakan projek 3 zero ini. Usul dan cadangan "menaikkan 3 zero" dalam IQD telah dibawa ke Parlimen dan hanya menunggu kelulusan Parlimen. (Perhatian, ini berita bukan Rumors.)

Rasionalnya daripada dua perkara diatas, sudah pastinya meninggalkan kesan psikologi kepada rakyat Iraq. Mengapa saya berkata begitu?

Warga Iraq sudah pastinya menaruh harapan yang tinggi dengan berita yang disampaikan kepada mereka setelah sekian lama terbelenggu dengan masalah kemiskinan. Sebaran melalui media kepada warga Iraq sudah tentunya meninggalkan kesan psikologi yang tinggi, mengharap agar Maliki segera mengeluarkan mereka daripada kepapaan yang dipikul sekian lama. Maliki walau macam mana sekalipun, telah terlajak dalam soal ini. Sebaran di media telah menjadi "janji yang ditabur" kepada rakyat biarpun "projek 3 zero" belum mendapat kelulusan Parlimen. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak tayang kat media, alamatnya jika Iraq tidak laksanakan segera, kuasa rakyat Iraq akan bergema sepertimana yang berlaku kepada Mesir dan Libya. Tak gitu?

Info Sampingan. (Anggap je Rumors)

Semalam teman saya (informer) telah memberitahu bahawa jangkaan RV adalah paling lewat pun pada bulan Julai ini. Bermakna RV boleh berlaku bila-bila masa sahaja dari sekarang asalkan sebelum bulan Julai ini. Relevannya adalah kerana, beberapa orang menteri telah dijadualkan membuat kunjungan ke beberapa buah negara bagi membincangkan urus niaga minyak antara negara terlibat dengan Iraq. Jika itu yang dirancang, maka logiknya Iraq perlu memastikan bahawa negara yang akan membuat urus niaga dengan mereka yakin dengan keupayaan melabur di Iraq. Sama ada kestabilan politik mahupun ekonomi, jaminan tersebut perlu Iraq tontonkan kepada negara yang terlibat.

Rumors ke ni? Boleh je anggap rumors. Better macam tu. Tetapi informer saya ini mendapat maklumat terus daripada Parlimen Iraq. Bukan kerani, bukan tukang cuci, bukan tukang kebun, tetapi seseorang yang "berpengaruh dalam parlimen Iraq". Kabel besar nih. Hehehe. Jadi terpulang pada penilaian anda.

Nasihatnya lagi, simpan dinar Iraq elok-elok. Kemungkinan besar akan berlaku 2nd RV. Dan RV kali kedua ini lebih tinggi rate nya berbanding RV yang pertama. Dan lagi satu, jangan percaya kepada rumors yang banyak bertaburan dekat internet. Contohnya seperti berita yang kononnya daripada Reuters, bahawa Shabibi ada mengisytiharkan akan berlaku RV dalam masa terdekat ini. Semua itu adalah tektik licik para peniaga dinar Iraq sahaja untuk melariskan jualan depa. Hakikatnya, nampak bebenor nipunyaaaa.Kita Bako je depa nih..... Hehehe.

Itu sahaja yang dapat saya share kali ini. Wassalam.


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Wednesday, April 13, 2011

Berita Baik : CBI dalam Proses Mengugurkan 3 Sifar dari IQD


Wah, hari ini ada berita yang sangat baik kepada kita sebagai pemegang dinar Iraq. Berita yang saya dapat dari CurrencyNewsHound yang memetik terus berita Al Sumeria, membincangkan mengenai penguguran 3 sifar dari IQD. Nampak gayanya RV sudah semakin dekat dengan kita. Jika sebelum ini tiada maklumat khusus dari CBI mengenai RV, kini tandanya sudah nampak. Tunggu masa sahaja nih~!! Hehehe.


CBI in process of dropping zeros from IQD

Central Bank of Iraq, on Tuesday, he is about to finish the project raise three zeroes from the currency, noting that the project is considered strategic, and submitted to the Council of Ministers and legislators if completed.

The central bank adviser said the appearance of Mohammed in an interview for “Alsumaria News”, “The draft raise three zeros from the dinar is a strategic project and the Central Bank is in the process of finalizing the project, the idea of ​​theory into practice, and is nearing completion, and submitted to the Council of Ministers and House of Representatives. “

The benefit, “This project will reduce the cost of transactions and reduces the carry cash,” adding that “Iraq is on the verge of producing 6 to 12 million barrels of oil and this will impact on the development and raise the value of the Iraqi dinar.


The adviser to the CBI that “the Bank has achieved three things during the last stage, as the first building reserves from zero to $ 50 billion, within the past five years, reduce the price of the basic inflation from 34% to 4 or 3%, and achieved stability in the Iraqi dinar exchange “.


He was adviser to the CBI the appearance of Mohammed Saleh, said in an interview earlier “Alsumaria News”, the bank’s readiness to delete the zeros of the Iraqi currency, pointing out that those zeros that are added to the Iraqi currency during the last period formed a cluster of large cash amounted to 27 trillion Iraqi dinars.


On the other hand, revealed adviser to the CBI, that “Iraq enter for the first time a system of payments between banks has been the transition to electronic clearing away from the hand and entered into by the six banks and the exchange of instruments between banks electronically and will link the smart card and credit system with the central bank.”


Continued by saying that “the central bank would be three years after the so-called Council of the payments, which sets protocols and is the infrastructure of Iraq.”


Previously, specialists Iraqis in the field of economics that played down the impact of the central bank to delete zeros from the currency the purchasing power of the Iraqi dinar, also hopes the government from behind the move, as the view of researchers that the cost of lifting of the zeroes will be the biggest of its usefulness, given that the currency’s strength is measured by the stability of disbursement which is based on the strength of the productive sector can provide goods and services.

Berita asal di sini : Al-Sumeria News

RV tetap RV~!!

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Tuesday, April 12, 2011

Liga Arab tidak akan ditangguhkan.


Biarpun ada gesaan agar Liga arab ditangguhkan kerana berlaku krisis dalaman politik yang teruk beberapa hari ini, Kerajaan Iraq menegaskan bahawa Liga Arab akan tetap berlangsung sepertimana yang telah dijadualkan.

Iraq telah mempersiapkan segala persedian teknikal dan telah memperuntukkan 450 Juta USD bagi tempahan hotel, dan lain-lain kos bagi delegasi Arab yang akan hadir nanti. Menurut Kementerian Luar Negeri, Hoshyar Zebari, tidak ada satupun negara yang akan menarik diri daripada persidangan tersebut. Dan liga arab yang dijadualkan akan berlaku pada 11 Mei tetap akan berlangsung tanpa sebarang masalah.

Alhamdulillah,, Nampaknya Liga Arab yang telah ditunda beberapa kali ini telah diberi jaminan akan berlangsung pada bulan Mei ini. Gesaan parti politik lawan agar ia ditangguhkan sebenarnya lebih kepada sindiran dan provokasi kepada kerajaan Nouri Al Maliki kerana beliau dilihat tidak mampu menyelesaikan krisis melibatkan ekonomi dan sosial warga Iraq pada ketika ini. Namun hasilnya, menyebabkan kerajaan Nouri Al Maliki tercabar, dan sekaligus memberi titik noktah dan kata putus berhubung Persidangan Liga Arab tersebut.

Iraq sebagai tuan rumah sudah pastinya telah mempersiapkan diri dengan pelan dan halatuju pembangunan ekonomi dan sosial rakyatnya untuk dibentangkan nanti. Maklum sahaja, sebagai tuan rumah, mereka tidak mahu disoal banyak dan ditanya itu dan ini oleh negara arab yang lain. Jadi kita sebagai pemerhati kepada krisis yang berlaku, dan pemegang "Iraqi Dinar", mengharapkan agar RV akan menjadi kenyataan sebelum Persidangan Liga Arab berlangsung.

RV tetap RV ~!!

Berita dari AlSumeria News


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Sunday, April 10, 2011

Iraq Nafi Di Desak Oleh US


kerajaan Iraq membantah bahawa mereka telah ditekan oleh AS dalam memilih menteri keselamatan yang mana hingga ke saat ini masih kosong dan dikendalikan oleh lembaga bulan lepas Perdana Menteri Nuri al-Maliki.

Kata juru bicara pemerintah Iraq Ali al-Dabbagh mengatakan dalam sebuah pernyataan;

"Kami tidak akan membiarkan mana-mana pihak termasuk kerajaan AS atau pihak lain campur tangan dalam pelantikan pembentukan kementerian keselamatan," katanya mengulas dengan kedatangan Menteri Pertahanan AS Robert Gates ke Iraq, baru-baru ini.

Lawatan Gates ke Iraq "Tidak berkaitan dan tidak memberikan kami tekanan pada sisi Iraq berhubung pelantikan kementerian keselamatan." Dia berkata lagi bahawa "masalah yang diperbincangkan adalah berhubung perkhidmatan dan urusan dalaman, dan dia sama sekali tidak berhak untuk mengganggu urusan pelantikan menteri Keselamatan."

"Kerajaan Iraq tidak akan membiarkan kerajaan AS ataupun pihak AS atau yang lain daripada Amerika, atau kekuatan serantau untuk mengganggu dalam pelantikan kementerian keselamatan."

Laporan akhbar yang mengatakan bahawa Gates membuat kunjungannya ke Baghdad untuk menekan kerajaan Iraq dalam mempercepat resolusi kementerian keselamatan juga mendesak kerajaan disamping membuat permintaan untuk melanjutkan tempoh masa pasukan Amerika "bertapak di Iraq".


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

CitiGroup Masih Berada Di Iraq


Dari maklumat yang diperolehi, Citicorp masih berada di Baghdad dan mengadakan pertemuan dengan pelbagai lapisan pemimpin dalam mengurus tadbir pelaburan besar-besaran melibatkan pembinaan bank baru, apartment, bangunan-bangunan komersial dan membangunkan industri di Iraq.

Antara lain tujuan Citicorp berada di Baghdad pada ketika ini adalah untuk membaikpulih sistem elektronik yang melibatkan perbankkan di Iraq agar berupaya sepenuhnya dari permasalahan "wire transfer". Mengikut Citicorp, permasalahan ini "hampir selesai sepenuhnya".

Sebuah gedung bursa saham baru akan dibuka sama ada pada bulan Mei atau Jun ini. Juga, eksekutif minyak China dan eksekutif minyak Jepun di selatan telah menandatangani kontrak minyak di daerah Nasiriyah, Iraq.


Pertemuan Citigroup dengan pihak wakil kerajaan juga menggesa agar dinar Iraq akan dipulihkan sepenuhnya dengan Revalue nilainya. Optimisnya, pihak Citigroup mengatakan bahawa Revalue ini akan terjadi cuma mereka tidak mengetahui tarikh dan waktunya. Dia hanya mengatakan bahawa dinar Iraq akan direvalue secepat mungkin. Antara lain yang boleh dikhabarkan di sini adalah, "dinar baru" yang disimpan di "zon hijau" menunggu masa untuk dilepaskan dipasaran. Ada yang berbentuk wang kertas dan ada yang berbentuk Coin.

Apapun, kita doakan agar RV akan berlaku dalam masa terdekat. Insyallah.

RV tetap RV~!!


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Dari Blog : Bajet US 2011 Diluluskan Dengan Pemotongan 38 Bilion USD, Ramai Pihak Sedang Menentang Obama


Semalam dunia digemparkan dengan pentadbiran Ameika Syarikat (US) yang tergendala (shutdown) selama 2 jam, akibat perbahasan bajet 2011 US yang tiada jalan penyelesaian. Sebelum ini, kerajaan US pernah tergendala 5 kali dan yang terpanjang, selama 21 hari pada zaman pentadbiran Presiden Bill Clinton.

Bajet US mengundang kontroversi apabila anggota senat bersetuju untuk menundanya buat kali ke-7 sejak pembentangan bajet 1 Februari 2010 lalu. Penundaan ini dipersetujui selama seminggu dan ianya disokong penuh oleh Parti Republikan. Penundaan ini dipersetujui kerana tiada kata sepakat dicapai dan juga disebabkan oleh hasrat Obama untuk memotong bajet US sebanyak 38 Bilion USD. Dan jika penundaan ini berlaku lagi, maka sudah pasti kerajaan US akan lumpuh dan ditertawakan oleh masyarakat dunia. Tetapi Obama enggan menandatangani perjanjian penundaan itu, dan mewajibkan Demokrat dan Republik untuk berunding hingga mencapai persetujuan.

Dan pada jam 11 malam waktu US, kira-kira 1 jam sebelum pukul 12 tengah malam, mereka bersetuju untuk luluskan bajet ini dengan pemotongan sebanyak 38 bilion USD daripada 2.17 trilion USD pada anggaran awalnya. Presiden Obama dalam satu temuramah media selepas itu di White House menyatakan bahawa pilihan yang dibuat adalah "menyakitkan, tetapi diperlukan"

Kenapa Obama berkata begitu? Sebab ia merupakan pemotongan bajet yang paling besar dalam sejarah US, iaitu kira-kira 38 bilion USD, 8 peratus dari pembentangan asal. Pemotongan ini menyebabkan 800,000 pekerja kontrak kerajaan US diberhentikan, pembayaran cek untuk askarnya ditunda dan Taman Nasional serta Monumen US diberhentikan operasinya serta merta pada jumaat tengah malam lepas. Dan jelas pemotongan ini akan mengakibatkan kerajaan Obama menjadi tidak popular dan sudah ada pihak yang menggelarkan dirinya, Parti Tea (sempena nama masyhur gerakaan US yang menumbangkan Sepanyol berkurun dulu) telah merancang untuk membuat protes besar-besaran atas tindakan Obama ini. Sebab itulah Obama membatalkan lawatan rasminya ke Indiana di saat-saat akhir, bagi awasi situasi ini. Kan buatnya Amerika jadi macam Mesir dan Libya, teruk Obama.

Bahkan paling genting buat Obama adalah pembentangan bajet 2012 pada tahun ini. Sudah pasti dalam kedudukan US yang berhutang mencecah 14.29 trilion USD (hampir menyamai jumlah bajet yang dibentangkan) setakat ini, sudah pasti Obama dalam keadaan tertekan sekarang. Nak tak nak, Obama kena usahakan sesuatu iaitu dengan Dinar Iraq diapungkan (RV).

Obama mungkin tertekan sekarang sebab banyak orang menentangnya ketika ini. Mungkin Maliki tak layan Obama untuk rv dinar Iraq menyebabkn Obama terdesak dan terpaksa potong 15 peratus bajetnya. Kesian Obama..dan lepas ini nasib Obama mungkin berbeza. Sebab orang kaya dunia, Donald Trumph akan mencabar dalam pilihanraya US Februari tahun hadapan. Sudah pasti Obama dalam haru biru sekarang. Sebab itulah Obama kena percepatkan selesaikan masalah ekonomi US. Mungkin melalui Dinar Iraq diapungkan, akan membolehkan negara US kembali bernafas. Sebab jika Trumph menang pilihanraya dan menjadi Presiden US, , sudah pasti dia akan minta dinar rv, sbb dia kan pemegang terbesar dinar didunia ketika ini..

Dinar tetap RV, macam Kuwait dan Afghanistan. Juga Jerman dan Jepun dulu. Sebab negara mereka musnah disebabkan perang. Dan sebelum daripada itu, mereka mempunyai nilai matawang yang kukuh dalam pasaran dunia. Kalaulah saya jadi Perdana Menteri Iraq, saya akan minta Dinar diapungkan. Iyalah, kalau diapungkan, sudah tentu semua rakyat Iraq akan jadi kaya raya. Macam rakyat Kuwait sekarang ni. Nak melancong ke Kuwait sekarang, kena ada duit banyak-banyak. Bayangkan 1 Dinar Kuwait bersamaan rm 10 duit kita. Nak beli air satu tin pun, kena bayar rm 10. Kalau kat sini, dah dapat 10 tin. Memang kaya raya rakyat Kuwait ni.

Bajet us dh lulus tapi potensi Rv makin meningkat. Obama makin pening sekarang ini. Tapi maliki macam dah buat kerja, tapi hasilnya mungkin lambat sikit. Buat pemegang dinar, bersabarlah. RV tetap RV, tapi kita tak tahu bila. Tapi ikutkan analisis pakar RV antarabangsa, Just Hopin, dah cecah meter 95 peratus dah untuk dinar RV. Katanya,"Prepare for Cash In". Nanti saya tulis kenapa analisis beliau menyatakan demikian, insyaALLAH

Dari blog : Jutawan Dinar

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Friday, April 8, 2011

Dari Meja Admn

Assalamualaikum kepada semua pembaca IraqDinarMurah dan Group FB Dinar Iraq Terkini.

Di sini saya ingin memaklumkan kepada anda semua bahawa saya tidak akan menulis sekerap selalu di blog ini. Memang saya terima banyak SMS dan call bertanya itu dan ini, serta msg Chat dan PM di FB bertanyakan itu dan ini.

Sememangnya ada banyak perkara di kepala ini untuk ditulis. Tapi maklum sahaja, sekadar maklumat yang tidak dipastikan soheh. Insyallah, saya akan berkongsi apa yang saya tahu (dalam jangka masa ini) dengan para sahabat di ruangan chat blog ini sahaja.

Harap Maklum.

RV tetap RV ~!!

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Wednesday, April 6, 2011

Dari Forum : Renungan Menjelang RV


Salam tuan-tuan,

Harap jangan salah faham yer, ini pandangan sahaja bukan anti dinar atau anti orang Melayu untuk jadi kaya…….

RV atau tidak AS tidak boleh memaksa Shalibi dan Maliki untuk RV kan dinar Iraq,Memang strategi Amerika untuk meraih keuntungan berbillion billion dolar dengan cara perang ke atas Iraq tetapi jika memikirkan kepentingan rakyat Iraq itu sendiri yang ibarat ’kera dihutan disusukan anak sendiri mati kelaparan’ atau kasi pagi makan pagi,kais petang makan petang sudah tentu Shalibi dan Maliki tidak akan RV kan dinar atas tujuan nak mengajar kekurang ajarnya Amerika walaupun Shalibi dan Maliki dibayar berjuta dolar oleh Amerika untuk RV kan dinar Iraq.

Tidak mustahil malah ianya akan berulang lagi jika ekonomi Amerika pulih malah pemerhati politik meramalkan ekonomi Amerika akan lebih hebat dari sebelum perang Iraq vs Amerika jika sekiranya dinar Iraq di RV kan. Yang beroleh laba dengan RV nya dinar Iraq ialah Amerika & Israel, adapun penyimpan dinar di Negara-negara lain termasuk di Malaysia cuma menumpang tuah & tempias sahaja.

Jika sekiranya impian Amerika benar-benar terjadi maka tidak mustahil selepas ini Lybia atau sesiapa sahaja akan menjadi mangsa kerakusan Amerika/Israel seperti mana Iraq sebelum ini. Kenyataan akan terjadi dimana umat Islam Palestin akan diratah habis- abisan,dibunuh, diseksa dan bermacam-macam lagi tekanan sehingga lenyap dimuka bumi Israel sebab Amerika & Israel adalah kuncu-kuncu Dajjal akhir zaman.

Banyak lagi agenda gila Amerika & Israel yang saya rasa tuan-tuan juga ramai yang bijak disini untuk mencari apakah agenda Amerika & Israel seterusnya.

Satu sahaja faktur utama untuk membolehkan RV terjadi iaitu Shalibi dan Maliki berperangai tamak seperti mana Hosni Mubarak atau Ben Ali atau Muammar Ghadafi sudah tentu dinar Iraq ini akan RV. Jika tidak jatuhkan atau lucutkan jawatan Shalibi , Maliki atau sesiapa sahaja yang berjiwa patriotik digantikan dengan pemimpin yang rakus, kurupsi & tamak kuasa asalkan aku kaya, berkuasa rakyat mampus apa aku peduli Barulah dinar Iraq ini akan RV.

Saya bukan anti RV atau anti dinar atau anti orang Melayu hendak jadi kaya , saya sendiri orang Melayu dan juga sudah tentu bercita-cita untuk hidup senang seperti mana tuan-tuan . Saya jugak bangga jika ramai lahir jutawan-jutawan Melayu .

Pepatah Melayu ada mengatakan “Bukan senang nak jadi senang & bukan susah nak jadi susah“ Pokoknya tepuk dada tanya Iman..... Saya berdoa agar RV ini akan berlaku sekiranya ada cita-cita dan kesugguhan tuan-tuan nuntuk membantu umat Islam Palestin atau membantu mana-mana sahaja umat Islam yang tertindas & teraniaya dimuka bumi Allah ini. Jangan sekadar asyik berangan-angan nak kaya dan memiliki kereta mewah , rumah besar, bini besar sahaja walaupun tidaklah salah tapi fikir-fikirkanlah ramai lagi orang yang menderita dimuka bumi Allah ini.....Wallahu’alam

Petikan dari Forum

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Monday, April 4, 2011

Rumors : Iraq Perlu RV Dalam Masa Terdekat?


Apapun sebelum anda membacanya, janganlah ambil serius mengenai berita yang disampaikan ini. Anggaplah ini sebagai rumors.

Saya sebenarnya ada satu berita yang besar untuk dikongsi dengan sahabat. Biarpun ia seolah akan berlaku RV "esok" atau "lusa", anggaplah apa yang saya sampaikan ini sebagai rumors dulu. Saya bukan apa, takut ada yang mati sakit jantung pula nanti. Hehehehe. Apapun yang kita kena pegang, sebarang berita yang tersebar dan diketahui dari sumber yang BUKAN maklumat CBI dan berita online Iraq, kita tidak dapat pastikan kesahihannya. Jadi sebelum anda meneruskan pembacaan, DIPERINGATKAN SEKALI LAGI, anggaplah ini sebagai satu rumors sahaja, dan tidak terbukti sahih. Ok?

Begini, kelmarin sahabat saya warga US telah menghantar PM di inbox FB saya. Dan semalam saya mendapat info yang lebih kurang sama daripada seorang customer saya. SMS dihantar kepada saya berbunyi begini:

"Saya beli dinar dari orang yang bekerja di JAKIM. Abang dia ada kat Iraq. Sekarang kat Iraq agak sunyi dari biasa. Berita saya dapat, rate RV memang telah di lock, tetapi masalah nak selaras dekat skrin elektronik sahaja. Kalau semua ok, baru boleh on skrin utama di CBI, pastu baru boleh papar kat seluruh dunia..Tak tahu betul ke tidak.."

Saya lantas dengan itu terus menghubunginya. Maklum sahaja, orang yang ada informer terus kepada Iraq ni, bukan senang kita nak cari. Saya bertanyakan itu dan ini, dan AKHIRNYAAA....beberapa perkara berikut dapat saya kongsikan di sini...

1) Iraq telah melakukan banyak perkara pada bulan Mac dengan tergesa-gesa. Antaranya,
  • Iraq telah pergi ke England untuk melobi, 
  • Iraq telah pergi ke Kuwait untuk menyelesaikan pertelingkahan yang telah di lakukan semasa Saddam Hussien memerintah,
  • Gesaan Ban Ki Moon kepada Iraq supaya menyelesaikan beberapa perkara atas penuntutan Chapter VII digugurkan dengan membuat kemajuan konkrit yang meyakinkan,
  • Mengisi kekosongan Menteri kabinet dengan secepat mungkin,
  • dan lain-lain.

2)Iraq telah menghantar memorandum kepada IMF pada 4 Mac 2011 yang lalu. Memorandum ini dihantar oleh kerajaan Iraq untuk memohon bantuan kewangan daripada IMF. Dan permohonan Iraq itu diluluskan oleh IMF dan Iraq diperuntukkan sebanyak 3.77 billion USD pada 18 Mac lalu. Antara kandungan memorandum itu menyebut bahawa Bank Negara Iraq (CBI) akan meneruskan usaha untuk mengawal inflasi dan pertahankan nilai Dinar sekarang supaya stabil. IMF juga menyokong dasar CBI menguruskan nilai tukar dinar Iraq untuk menjaga inflasi yang rendah (dengan RV). Iraq juga telah diberi "green light" untuk sertai WTO.

3) Sememangnya rate RV telah di lock di Thomson Reuters. Iraq merupakan salah sebuah negara yang mengambil khidmat Thomson Reuters bagi memudahkan urusan penayangan rate terbaru Iraq dipaparan skrin elektronik di seluruh dunia.Namun oleh kerana Iraq mengalami masalah teknikal yang amat teruk, maka ia menjadi kekangan untuk dipaparkan di skrin elektronik seluruh dunia. Maksud teruk di sini adalah, Iraq mengalami masalah pengurusan sistem elektronik yang sangat tidak cekap. Dan ditambah kecelaruannya apabila sistem Visa diperkenalkan pada bulan lalu, membuatkan sistem perbankkan di Iraq semakin kacau.

Inilah antara 3 sebab mengapa Iraq perlu RV dalam masa terdekat ini.

So, Apa kaitannya?

Begini, flownya lebih kurang, mengapa Iraq berkejar kesana sini dan menyelesaikan masalah itu dan ini adalah adalah KERANA masalah masa yang sudah genting. Dari segi prosedurnya, IMF akan memberikan tempoh kepada Iraq selama 30 hari untuk membuat "perubahan" (RV) bermula tarikh memorandum dihantar. Dan sekiranya Iraq tidak dapat mengotakan janjinya, maka Iraq kena apply lagi dengan IMF dan sudah tentunya akan melambatkan lagi proses RV.

Apabila sampai ke penghujung tarikh yang ditetapkan, Iraq telah mengotakan janjikan dengan IMF dengan "lock ratenya" dengan Thomson Reuters untuk meyakinkan IMF bahawa dia benar-benar telah melakukan apa yang patut dan dijanjikan kepada IMF (laksanakan RV). Namun oleh kerana Iraq mengalami masalah teknikal yang teruk (melibatkan sistem elektronik perbankkan), maka rate RV yang telah dikunci di Thomson Reuters itu tidak dapat dipaparkan di skrin seluruh dunia.

NATIJAHNYAA.., CBI terus menerus melakukan lelongan Dinar Iraqnya seperti biasa dalam keadaan "keterpaksaan" kerana masalah teknikal yang dihadapi belum selesai. Lelongan ini akan BERHENTI serta merta, setelah rate baru Iraq muncul di paparan skrin forex seluruh dunia. Selagi rate baru tak terpapar di skrin, selagi itulah dinar Iraq akan terus dilelong. Jadi jangan heran mengapa Iraq masih melelong matawangnya dan mengalami "delay" sejam atau dua jam daripada biasa.

Bila akan dipaparkan di Skrin Forex?

Mungkin hari ini, mungkin esok. Atau masa-masa terdekat ini. Namun yang pasti, rate nya SEMEMANGNYA telah di lock.

Boleh percaya ke tak ni?

Terpulang. Dari awal saya katakan, better anggap ini sebagai rumors dahulu. Yang terbukti sahih, hanyalah berita daripada CBI dan berita online terus dari Iraq. Oleh kerana anda suka dengar rumors, maka saya sajikan sarapan pada pagi ini dengan artikel ini. Hehehe.

Untuk makluman para sahabat, informer yang bekerja di JAKIM itu adalah seorang yang berstatus DR PHD. Dia mempunyai abang yang bekerja sebagai kontraktor di Iraq.

Apapun, RV tetap RV.

Sekian..


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Pegawai Hong Leong & EON Bank Optimis Dinar RV, Obama Makin Tertekan Dengan Bajet US

Dari Blog Jutawan Dinar Iraq


Ramai yang menelefon dan sms saya bertanyakan perihal Eon Bank...Hong Leong Bank. Kononnya Dinar dah RV dan boleh ditukar di kedua-dua bank. Saya bukannya kata Dinar dah RV dan boleh ditukar di kedua-dua bank itu. Saya tak pernah kata macamtu. Kalau RV, sudah tentu saya akan naikkan banner kat blog ini, dan akan tulis ' Alhamdulillah...Dinar Iraq Sudah RV'. Tapi kita masih menunggu dengan sabar dan tenang. Habis tu bila orang kata saya mengarut dan bergurau, itu haq mereka. Sebab itu mulut mereka. Dosa sesama manusia, kenalah minta maaf. Yang penting kita tak menipu dan berbuat jahat.

Maksud 1 Dinar bersamaan rm 2 itu, adalah analisis pegawai kedua-dua bank itu yang disampaikan melalui kawan saya. Saya yakin, nilainya akan naik dan lebih daripada RM 2 itu (mungkin RM 9 untuk 1 Dinar). Bahkan pegawai Eon Bank dan Hong Leong Bank menasihati mereka yang memegang dinar itu agar tunggu dalam minggu ini. Katanya ada berita gembira dari Iraq dan RV dalam masa terdekat. Kalau pegawai bank kata macamtu, nampaknya memang ada perkhabaran gembira daripada sana. Sebab mereka pun yakin dengan Dinar Iraq ini. Bahkan mereka sendiri yang membeli dan menyimpannya.

Berkaitan dengan Dinar RV, memang perkembangan terbaru setakat ini amat memberangsangkan untuk Dinar Iraq naik dalam masa terdekat. Terbaru, kerajaan Obama didesak untuk luluskan bajet 2011 mereka pada 8 April ini (kira-kira 4 hari lagi). Ianya paling lantang disuarakan oleh Parti Teh yang dipelopori oleh mahasiswa dan juga ahli-ahli parlimen dari parti konservatif. Bahkan mereka menganggap cadangan Obama untuk memotong 3 bilion daripada Bajet 2011 adalah satu tindakan yang salah dan mereka menentang habis-habisan cadangan itu.

Sebab itulah Obama tertekan sekarang ni. Kerajaan Obama didesak kiri kanan supaya bajet mereka diluluskan pada 8 April ini. Iyalah, mana ada kerajaan yang besar, bajetnya dah dibentang tapi terpaksa ditunda sebanyak 6 kali untuk kelulusan. Malulah US kepada dunia jika ia ditunda lagi pada 8 April ini. Jadi nak tak nak, Obama akan minta juga Iraq RV supaya mereka dapat duit dan boleh luluskan bajet mereka tahun ini.(sebab bajet mereka dalam 3.83 Trilion USD). Dan memang US ke arah itu. Negara merekalah yang pertama sekali menyokong Iraq masuk ke dalam WTO sebagai ahli tetap. Bahkan US jugalah yang mendesak agar Chapter VII Majlis Keselamatan PBB yang mengandungi sekatan embargo atau perdagangan terhadap Iraq, digugurkan daripada negara itu.

Jadi 7 hb ni, WTO akan bersidang. Dan 8 hb ini, bajet US akan diluluskan. Jika WTO terima Iraq sebagai anggota WTO pada 7 haribulan ini (kira-kira 3 hari lagi), maka sudah tentu Dinar Iraq akan RV. Sebab apa RV, antara lainnya untuk kegunaan US sendiri bagi meluluskan bajet 2011 mereka. Jadi sama-samalah kita menunggu tarikh 7 hb dan 8 hb ini. Lupakan seketika soal Eon Bank dan Hong Leong Bank. Itu semua spekulasi. Tumpukan pada tarikh ini. InsyaALLAH ada sinar jutawan buat kita semua, insyaALLAH...


Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]

Friday, April 1, 2011

Dinar Iraq : Jalan Menuju RV


Dalam beberapa minggu terakhir kita telah melihat parlimen Iraq akur terhadap tuntutan warga Iraq dengan membentuk jawatankuasa yang mengkaji undang-undang dan prosedur tertentu. Kita juga dapat melihat Iraq telah melarang para pegawai kerajaan yang terlibat dengan rasuah – tuntutan utama demonstran dan masalah Iraq telah berlarutan selama bertahun-tahun sebelum ini. Perjalanan beberapa minggu ke depan mungkin akan menghadirkan kekhuatiran rakyat Iraq termasuk masalah pengangguran, gaji, kemudahan asas (air, longkang, dan tenaga), dan kemalasan pegawai kerajaan.

Presiden dan Speaker Parlimen Iraq, Nujaifi telah melawat Kuwait minggu lalu dalam apa yang digambarkan sebagai pertemuan yang berjaya antara kedua-dua negara. Sebelumnya pada tahun 2011 Iraq dan Kuwait telah bersetuju untuk membentuk sebuah jawatankuasa membincangkan dan berunding isu-isu tertunggak untuk membolehkan negara Iraq mengeluarkan mereka daripada Chapter VII PBB. Kuwait telah menyatakan sudah saatnya Iraq dilepaskan daripada Chapter VII seperti usaha keras yang dilakukan oleh kerajaan Iraq ketika ini dan juga usaha mereka keluar daripada bayang-bayang pemerintahan Saddam. Antara usaha yang dijalankan oleh kerajaan Iraq ialah akan membayar baki pampasan $ 21 bilion kepada Kuwait. Manakala Kuwait pula dilaporkan bersedia untuk membebaskan semua tahanan Iraq di negara mereka. Sempadan Iraq dan Kuwait turut menjadi agenda perbincangan mereka.

WTO : Ahli atau Tidak

Terdapat laporan bahawa WTO yang telah menjemput Iraq untuk menjadi ahli penuh Pertubuhan Perdagangan Dunia itu.

Dan beberapa minggu yang lalu, Iraq telah meminta Amerika Syarikat untuk menyokongnya dalam usaha Iraq untuk menyertai Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO).

Pada tahun 2009 WTO telah mengeluarkan arahan agar Iraq harus mengurangkan hutangnya sebanyak 50%. Pada tahun 2010, Iraq membuat kenyataan kepada IMF menyatakan bahawa hutang dalaman Iraq telah berkurangan sebanyak 90%. Juga pada tahun 2009, Amerika Syarikat mengatakan Iraq mungkin diterima sebagai ahli WTO pada tahun 2011.

Pada tahun 2010, Iraq menghantar WTO dengan kajian ekonomi sebagai sebahagian daripada permohonan tersebut. WTO memberi respond dengan mengatakan "Jawatankuasa WTO melihat perlunya perbezaan antara dolar AS dan dinar Iraq dikurangkan, mengaktifkan peranan sektor swasta, membuka pasaran dunia di Iraq dengan kastam atas barang import yang selari dengan undang-undang ekonomi yang terpakai di Iraq, "


Pada bulan Disember 2010, Majlis Keselamatam PBB memperuntukkan kepada Iraq untuk menyingkirkan sebahagian hukuman PBB berkaitan Chapter VII. Chapter VII ini melibatkan isu-isu hubungan Iraq-Kuwait. Hukuman-hukuman yang perlu dilangsaikan itu mungkin diselesaikan sekitar tahun ini (2011).

Pelepasan Hukuman oleh PBB akan membuatkan Iraq memiliki autonomi sendiri atau dibebaskan dari kuasa luar. Jika dilepaskan daripada kuasa luar, ianya akan menjadikan Iraq sebagai sebuah negara berdaulat, bebas, autonomi dan Dinar Iraq secara automatik akan bebas didagangkan.


Oleh kerana itu secara hakikatnya dengan Iraq menjadi ahli WTO, maka mata wang Dinar Iraq akan RV kerana negara itu sudah berautonomi, iaitu bebas sepenuhnya daripada kuasa luar.

Faktor-faktor besar seperti kestabilan kabinet Maliki dan pelepasan Iraq dari Chapter VII akan membawa kepada RV Dinar Iraq tak lama lagi. Antara faktor-faktor lain ialah :

Kerajaan yang kukuh

Undian untuk undang-undang pelaburan

Peralihan kepada perdagangan bebas bagi pasaran ekonomi.

Undian untuk undang-undang minyak dan gas (oil and gas law (HCL)

Penyelesaian isu tertunggak Kuwait dan Iraq

Pelepasan Iraq daripada Chapter VII Majlis Keselamatan PBB

Iraq menjadi ahli penuh kepada WTO

Kesimpulan

Iraq adalah salah satu negara tertua di dunia tetapi merupakan negara demokrasi setahun jagung. Iraq sedang membangun dan belajar setiap hari untuk bergerak sebagai negara maju. Iraq ibarat cahaya bersinar di Timur Tengah yang penuh dengan pergolakan dan juga kekacauan.

Sebagai pelabur dinar selama beberapa tahun lagi, inilah saat yang mendebarkan dan diyakini bahawa tempoh RV itu semakin hampir.

Ekonomi Iraq ketika ini sudah berubah. Pembangunan sedang rancak di Iraw ketika ini, pengeluaran minyak juga terus meningkat untuk menjadi pengeluar nombor satu di dunia. Manakala perjanjian perdagangan sedang dilakukan dengan negara lain, eksport alternatif sedang dibangunkan, dan kekayaan hasil negara, kembali ke rakyat Iraq sendiri.

Ketika ekonomi berkembang, harga global yang terus meningkat, bekalan masih rendah, dan permintaan meningkat... situasi ekonomi ini akan meletakkan Dinar Iraq semakin hampir untuk RV.

Bank Negara Iraq ada melaporkan yang kadar inflasi baru-baru ini telah mencecah 5.5 % pada Februari 2011. Satu angka yang tinggi dan CBI harus segera bertindak untuk atasi inflasi ini melalui RV dan bukannya di takuk 1170 USD untuk 1 Dinar.

Tentu saja, jika anda bergantung hanya pada dilema ekonomi yang dijelaskan di atas tidak diketahui berapa lama atau berapa lama masa yang diperlukan untuk menjadi kenyataan. Namun dilihat pada faktor terdekat, jelas yang akan ada satu pengumuman penting akan dibuat dalam masa terdekat, iaitu RV.

Saya terus percaya bahawa Iraq secara logik sedang bergerak pantas ke arah RV. Tekanan inflasi terus meningkat di Iraq dan CBI akan dilihat hilang peranannya termasuk kelemahan Gabenor Bank Iraq itu sendiri. Jadi nak tak nak, CBI akan dipaksa untuk bertindak untuk menghentikan ancaman inflasi dan RV adalah jalan penyelesaiannya. Kita ketika ini telah dekat ke RV dan ianya satu hakikat, bukannya khayalan semata-mata.

Dari blog Jutawan Dinar Iraq

Share/Bookmark
[Baca Selanjutnya ...]
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template