Monday, March 21, 2011

RV : Kita Menanti Detiknya Tiba


Perdana Menteri Nouri Al Maliki semalam telah memberikan tanggungjawab mengkaji kadar tukaran (exchange rate) IQD kepada Dr Sinar Shabibi, Gabenor Bank Iraq. Buat masa sekarang ini, kita menunggukan pengumuman dari Shabibi. Dan pada hari rundingan tersebut juga gabenor Bank Kuwait datang ke Iraq untuk menyelesaikan urusan 21 Billion USD untuk menarik balik chaper 7 PBB (berkaitan dengan sekatan ekonomi keatas Iraq, mengenai urusan perdagangan matawang Iraq di pasaran dunia). - Artikel saye yg lepas.

Manakala terpanas juga bahawa laporan yang pengeluaran minyak Iraq; dijangka dikeluarkan sebanyak 3 juta tong sehari menjelang akhir tahun 2011. Memang banyak. Bahkan harga minyak telah melonjak ke USD 100.00 setong akibat krisis Timur Tengah sekarang ini (bajet Iraq jangka hanya 70.00 setong sahaja). Dan bank Negara Iraq sendiri akan pastikan Dinar Iraq RV seiring dengan harga pasaran minyak dunia ketika ini.

Nampak gayanya semakin hari semakin banyak perkara yang menarik berlaku di Iraq yang memungkinkan Dinar Iraq akan RV secepat mungkin. Pegawai IMF pun sekarang masih ada di Iraq sejak 18 Mac lalu, untuk urusan perdagangan dan RV Dinar Iraq ini. Apapun kita doakan agar Dinar RV dalam masa terdekat. Insyallah. RV tetap RV~


Share/Bookmark

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template