Wednesday, March 16, 2011

Menanti Keputusan RV diumumkan.


Info terbaru pada hari Ahad, Perdana Menteri Nouri Al Maliki sudah memberikan tanggungjawab mengkaji kadar tukaran (exchange rate) IQD kepada Dr Sinar Shabibi (CBI). Buat masa sekarang ini, kita menunggukan pengumuman dari Shabibi. Dan pada hari rundingan tersebut juga gabenor Bank Kuwait datang ke Iraq untuk menyelesaikan urusan 21 Billion USD untuk menarik balik chaper 7 PBB (berkaitan dengan sekatan ekonomi keatas Iraq, mengenai urusan perdangan matawang Iraq di pasaran dunia). Nampak gayanya semakin hari semakin banyak perkara yang menarik berlaku di Iraq yang memungkinkan Iraq akan RV secepat mungkin, dengan beberapa perkara telah diselesaikan oleh Nouri Al Maliki sebagai Perdana Menteri.

Pada tarikh 18/3/2011 ini, wakil daripada IMF, WTO dan sekumpulan wakil dari US akan bertandang ke Iraq. Dikatakan pertemuan ini adalah membincangkan dengan lebih mendalam mengenai rate IQD yang akan diletakkan kelak. US semakin tidak sabar-sabar menunggu RV diumumkan oleh Shabibi, memandangkan Nouri Al Maliki baru sahaja memberi lampu hijau kepada Shabibi untuk membuat pengumuman tersebut.

Berkemungkinan rate kenaikan IQD adalah sama seperti Era Saddam, iaitu $3.22 dan ditambah 20% dari keadaan semasa sekarang ini. Apapun buat masa sekarang ini, keputusan pengumuman itu adalah terletak diatas tanggungjawab yang diberikan Maliki kepada Shabibi. Harus di ingat, Shabibi pernah bekerja dengan IMF satu ketika dahulu, namun, sekarang ini bos nya adalah Nouri Al Maliki.

Tambahan berita Kerajaan US akan bangkrap pada pertengahan bulan 4 ini menjadi sebab utama pertemuan itu diatur untuk membincangkan apungan/RV dinar Iraq ini yang perlu dijalankan serta merta. Dan kini, Iraq sudah menuju fasa akhir rundingan menjadi ahli WTO. Oleh itu, IQD perlu diapungkan supaya bulan 12/2011 nanti, IQD akan stabil di pasaran semasa.


Share/Bookmark

0 comments:

Post a Comment

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template