Tuesday, February 1, 2011

Mengapa Anda Perlu Melabur Dengan Dinar IRAQ?


Dinar Baru Iraq adalah matawang sah untuk Iraq. Sebelum perang 1991, kadar tukaran rasmi adalah sekitar 1 Dinar = USD3.00. Nilai ini menjunam teruk apabila berlaku percerobohan 1991 dan sekatan ekonomi PBB. Sejak itu, nilai Dinar Iraq telah meningkat daripada masa terendah ID3000 = USD1.00 kepada ID1,400 hingga ID1,500 kebelakangan ini.Dinar Iraq yang lama dikeluarkan sebelum Oktober 2003 memaparkan imej Presiden Saddam Hussein.

Kesan penyisihannya pada tahun 2003, Kerajaan Iraq membuat keputusan paparan umum wajah Saddam adalah dilarang. Sebagai langkah membangunkan ekonomi Iraq, Office for Reconstruction and Humanitarian Assistance mula mencetak duit 250 Dinar. Ketika ini gambar Saddam masih ada disamping “Gerombolan Kuda” 25 Dinar. Pada Oktober 2003, pentadbiran tentera penceroboh tajaan Amerika Syarikat meluluskan wang kertas baru yang merangkumi denominasi 50, 250, 1000, 5000,10000, dan 25000 Dinar. Denominasi 500 Dinar diperkenalkan pada Oktober 2004.

Nilai 25 dan 100 Dinar dijangka akan muncul juga.Note baru ini cepat diterima pakai sebagai ganti kepada Dinar era Saddam. Dinar iraq baru ini lebih canggih, sukar diciplak berbanding duit era Saddam. Ia banyak ciri-ciri ketara dan tidak ketara yang hampir mustahil untuk diciplak. Dinar baru ini meyakinkan bahawa asas stabil kepada pertumbuhan dan masa depan ekonomi Iraq.



1. FAKTOR SEJARAH
Nilai Dinar Iraq sebelum 1990 ialah 1 Dinar = USD 3.20.
Pada ketika itu, Dinar Kuwait juga bernilai 1 Dinar = USD 3.40.
Semasa Perang Iraq Vs Kuwait pada 1990, Dinar Kuwait jatuh merudum ke USD 0.30. Pada 2003, Dinar Kuwait melonjak semula ke USD 3.40. Maka pakar ekonomi meramalkan nilai Dinar Iraq pun akan melonjak sama ke USD 3.20.
 

Berdasarkan fakta sejarah seperti mana yang pernah berlaku di Kuwait dan Afghanistan. Kami sebenarnya bukan pakar penasihat kewangan. Kami hanya merupakan agen yang menjual set Dinar IRAQ sebagai koleksi yang boleh menjana potensi pada masa akan datang.

Apa yang pernah berlaku kepada Kuwait sebelum in ialah, nilai Dinar Kuwait menjunam sehingga USD 0.10 bagi setiap 1 Dinar Kuwait, kini nilai 1 Dinar Kuwait = USD 3.39. Lihatlah keajaiban yang berlaku dan sudah tentu orang yang memborong Dinar Kuwait semasa nilainya rendah amat beruntung.

Di Afghanistan pula, sebelum perang 1 Dinar = USD 0.03 dan semasa perang menjunam sehingga USD 0.0001. apa terjadi selepas perang? Dinarnya naik menjadi USD 0.02 bagi setiap 1 Dinar. Mungkin tidak sehebat kenaikan Dinar Kuwait mungkin kerana kepentingan ekonomi di Afghanistan tidak sehebat di Kuwait di mana Kuwait merupakan pengeluar minyak ketiga terbesar di dunia



Apa pula potensi Dinar IRAQ? Dinar Kuwait boleh melonjak naik sebegitu rupa sedangkan Kuwait merupakan pengeluar minyak ketiga terbesar dunia berbanding IRAQ yang merupakan pengeluar minyak kedua terbesar di dunia malah merupakan pengeluar gas asli terbesar di dunia. Tidak cukup dengan itu anda mesti ingat IRAQ juga merupakan pengeluar gandum dan buah tamar yang terbesar di dunia. Namun begitu, tiada satu tarikh yang tepat untuk mengetahui bilakah Dinar IRAQ akan kembali naik seperti sebelum perang. Apa yang boleh dikatakan ialah, kita hanya boleh menjangkakan atau meramal (predict based on fact) berdasarkan perkembangan pembangunan ekonomi dan politik di negara IRAQ dari masa ke semasa.

2. Faktor Kekayaan Sumber Asli

Iraq mempunyai reserve minyak pertama terbesar dan reserve gas ketiga terbesar di dunia. Usaha cari gali minyak di Iraq kini adalah kearah pengeluaran 11 juta tong sehari dalam tempoh 5 tahun akan datang, dimana ianya sama dengan jumlah pengeluaran Arab Saudi.

Semua pelabur besar dan dana pelaburan dunia bertumpu dan dicurahkan ke Iraq mencari minyak. Apakah manasabah nilai Dinar kini yang kurang dari satu sen USD? TIDAK ADIL SEKALI. Ianya wajar kembali ke nilai sebenar iaitu USD 3.20!!!

Iraq memiliki rezab kedua terbesar minyak dengan 95% hasil Iraq daripada eksport minyak. Ditambah pula dengan kenaikan harga minyak serantau, Iraq akan kembali kuat. Nilai Dinar Iraq telah meningkat daripada masa terendah IQD3000 = USD1.00 kepada IQD1,400 hingga IQD1,500 kebelakangan ini. Sebelum perang 1991, ID1 = USD3.00. Harus di ingatkan, Dinar baru hanya diperkenalkan sejak 15 Oktober 2003. Sistem kewangan yang diasaskan oleh kerajaan baru ini menggalakkan pelaburan asing, kunci pembangunan ekonomi yang kukuh. Negara Iraq yang berjaya akan melonjakkan matawang Iraq daripada paras terendah menjadi matawang yang diiktiraf dunia. Dinar Iraq yang baru telah meningkat 25% sejak tamatnya operasi ketenteraan di negara itu.

Kerajaan Amerika Syarikat menjanjikan bantuan USD18 bilion, ketenteraan dan sumber manusia sukarelawan, pelunasan hutang dan jalinan ekonomi yang bakal membantu Iraq keupayaan untuk memacu potensi ekonomi USD70 bilion setahun, merupakan yang terbesar di rantau berkenaan. Rezab Minyak Iraq Melebihi USD10 trilion Iraq sebuah negara dinamik dengan populasi rakyatnya terpelajar melebihi 22 juta orang, juga memiliki rezab minyak USD10 trilion berdasarkan harga pasaran semasa. Sejak bebas daripada cengkaman regim Saddam Hussein, Iraq berpotensi untuk mencapai ekonomi bernilai USD70 Bilion setahun, juga rezab minyak dan gas terbesar iaitu kedua selepas Arab Saudi.

INFO YANG ANDA PERLU TAHUN UTK 2011

  1. Sekatan ekonomi keatas Iraq telah berakhir pada tahun 2010.
  2.   Iraq akan menghadiri sidang Arab Submit (Liga Arab) pada bulan Mac ini, jadi adakah Iraq yang merupakan sebuah negara Kaya akan membawa kertas persidangan yang menunjukkan "Iraiq sebuah negara Miskin" dengan nilai ekonominya yang merudum?? Mungkin sekali tidak. Jadi kemungkinan besar RV adalah pada bulan MAC.
  3. Lingkungan antara September hingga Oktober 2011, Iraq akan menghadiri persindangan WTO ( World Trade Organization), dan ekonomi Iraq akan dibentangkan pada saat itu. Utk masuk persidangan itu, perlu ekonomi stabil 6 bulan sebelum tu. Jadi adakah RV pada bulan Mac? (6 bulan sebelum tu).



Share/Bookmark

1 comments:

TokeyDinar said...

Antara perkara yang perlu pembaca ketahui, sekatan Ekonomi ke atas Iraq telah berakhir. Sudah pastinya negara Iraq akan kembali kepada keadaan yang sediakala. Jadi RV akan tetap berlaku!!

Post a Comment

Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template